قدرت اراده چیست؟ چگونه آن‌ را تقویت کنیم؟

18 تیر 1403 - آخرین بروزرسانی: 18 تیر 1403
قدرت اراده
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

اگر خواهان تغییر هستید، باید بدانید که بیش از هر چیز دیگری به قدرت اراده و انرژی درونی آن نیاز دارید. تا زمانی که خودتان تمایل برای تغییر و پیشرفت نداشته باشید، هیچ اتفاق جدید و مثبتی برای شما نخواهد افتاد. این انرژی چه برای شروع یک حرکت مثبت و چه برای ادامه دادن آن نیاز خواهد بود. اما سوال اصلی این است که چگونه اراده قوی برای پیشرفت در خود ایجاد کنیم؟ آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ این شک و تردید نشان می‌دهد که هنوز با اصول روانشناسی و روش‌های تقویت اراده آشنا نیستید. بهتر است از همین حالا شروع کنید و با همراهی ما در ادامه مطلب، اولین قدم برای قوی‌تر کردن اراده‌ی خود را بردارید.

 

قدرت اراده چه تاثیری بر موفقیت ما خواهد گذاشت؟

تغییر و پیشرفت در زندگی به هیچ وجه ساده نیست. یکی از مشکل‌ترین قدم‌ها برای این کار، تصمیم‌گیری و شروع است. اما این به تنهایی برای به ثمر نشستن حرکتی که شروع کرده‌اید، کافی نیست. باید این تغییر را تا آخر ادامه بدهید. چیزی که باعث می‌شود در ادامه مسیر کم نیاورید، قدرت اراده است. منطور از اراده یک انرژی درونی ضعیف و سست نیست، چون این انرژی ضعیف دقیقا همان آرزو و خواسته‌های شیرینی است که از زندگی داریم.

انتخاب تا حد زیادی با خود شما است. می‌توانید تنها در حد همین خواسته‌ها و تمایلات باقی بمانید یا اینکه آن‌ها را به واقعیت‌ تبدیل کنید. در این میان اراده، نقش بسیار پررنگی دارد. این محرکه‌ای قوی است که به شما اجازه می‌دهد بتوانید توان اصلاح رفتار‌های خود را بر اساس هدفی که تعیین کرده‌اید، داشته باشید. افرادی که انگیزه و قدرت لازم برای پیشرفت را دارند، دارای خصوصیات زیر می‌شوند:

  • صبر زیاد و سازش با شرایط مختلف
  • آرام و با استرس کم
  • فداکار
  • افرادی هستند که می‌توان برای شرایط مختلف به آن‌ها اعتماد کرد

 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای شروع یک هفته کاری موفق

 

همه این ویژگی‌ها، شما را در مقابله با چالش‌های مسیری که انتخاب کرده‌اید، مقاوم می‌کنند و به طور شگفت‌انگیزی، تنها با قدرت اراده در شما ایجاد خواهند شد. پس همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، اراده یک پازل مهم در موفقیت شماست و بدون آن تقریبا رسیدن به بسیاری از خواسته‌های مهم در زندگی، غیرممکن است. پس از این دوره تا ۱۸ ماهگی، توانایی تسلط بر احساسات، عمل به خواسته‌ها و ارتباط با محیط اطراف خود را فرا می‌گیرد. بعد از این مدت، نوزاد متوجه تغییر رفتار و ادامه دادن رفتارهای جدید می‌شود و این اولین زمانی است که اراده در یک انسان شکل می‌گیرد.

اراده

چالش‌های افزایش قدرت اراده چیست؟

در اطراف خود چند نفر را می‌شناسید که با اراده قوی به خواسته‌های خود رسیده باشند؟ مطمئنا تعداد این افراد زیاد نیست، چون بسیاری، اراده لازم برای تغییر و حرکت به سمت آرزوهای خود را ندارند. چالش‌های زیادی برای افزایش قدرت اراده وجود دارند. اگر آماده این چالش‌ها نباشید، نمی‌توانید انرژی و محرکه مورد نیاز را به دست بیاورید. قدم اول آمادگی، شناخت این دشواری‌ها است. به نظر شما سختی‌های تقویت اراده چیست؟

استرس

استرس توانایی مغز برای ایجاد قدرت و انجام تغییر در زندگی را کاهش می‌دهد. اگر توجه کرده باشید، در موقعیت‌های استرس‌زا، زیاد به اهداف خود فکر نمی‌کنید، چون در این شرایط، قدرت اراده ضعیف شده است و از این‌رو فعالیت‌های مهم را به زمان دیگری موکول می‌کنید. پس بهتر است به فکر راه‌حل‌هایی برای کاهش استرس باشید تا اراده و انگیزه شما تحلیل نرود.

سرزنش

مطمئنا در مسیر پیشرفت و موفقیت شما، شکست هم خواهد بود. با سرزنش برای هر شکست، قدرت اراده خود را تضعیف می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا به بهانه شکست، از ادامه مسیر خودداری کنید. باید بپذیرید که همه مسیرهای زندگی پر از پستی و بلندی هستند. باید از پستی‌ها تجربه بگیرید و از آن برای رشد خود استفاده کنید. در این صورت دیگر از شکست‌های مسیر دوری نخواهید کرد و با اراده قوی برای ادامه مسیر و جبران آن‌ها تلاش خواهید کرد.

وسوسه

وسوسه یک عامل بیرونی است که اراده شما را برای پیشرفت کمتر می‌کند. این دامی است که در تمامی مسیر وجود دارد و هر لحظه می‌تواند توانایی شما برای پیشرفت و موفقیت را کمتر کند. درس خواندن و آماده شدن برای یک امتحان سخت را در نظر بگیرید. هر لحظه ممکن است یک سرگرمی دیگر شما را برای عدم مطالعه وسوسه کند. بهتر است برای مقابله با آن، از شرایطی که باعث وسوسه شما می شود، دوری کنید. هر چه که جلوتر بروید، رفتار مورد نظر در شما قوی‌تر و تاثیر وسوسه برای کاهش قدرت اراده، کمتر خواهد شد.

 

مطلب پیشنهادی: چطور حافظه قوی داشته باشیم؟

 

روش‌های تقویت قدرت اراده

اولین پایه‌های اراده در ۶ سال اول زندگی ایجاد می شوند و این دوره می‌تواند نقش مهمی در قدرت اراده در آینده داشته باشد. در ماه‌های ۳ تا ۱۲, نوزاد با تغییر رفتار حرکتی مواجه می‌شود و به مرور راه رفتن، گرفتن و رسیدن را خواهد آموخت. بیشتر مردم، این قوه محرکه داخلی را یک ویژگی مثبت می‌دانند که اغلب برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنیم و در بیشتر مواقع هم به آن دست پیدا نخواهیم کرد. اراده در حقیقت حاصل تقابل بین آینده و لذت‌های فعلی است که از مغز ایجاد می‌شود.

بسیاری از متخصصان این ویژگی را به یک عضله تشبیه کرده‌اند که با گذشت زمان خسته می‌شود. اما جنبه‌‌ی مهم در این تحقیقات این است که بدانید قدرت اراده همچون قدرت عضلانی، به مرور و در صورت تمرین درست، بیشتر خواهد شد. اکنون دیگر کاملا مشخص است که افزایش این نیروی محرکه دست خود شماست. حال سوال اصلی این است که برای افزایش این انرژی و نیروی محرکه باید چه کرد؟

خودآگاهی را تقویت کنید

تا زمانی که ندانید چه خصوصیاتی دارید و چه مواردی برایتان چالش‌برانگیز است، نمی‌توانید از قدرت اراده صحبت کنید. اگر با نقاط ضعف و چالش‌های احتمالی خود آشنا باشید، راحت‌تر با آن‌ها مواجه می‌شوید. طبیعتا هر چه سختی کمتری در مسیر خود تجربه کنید، اراده و انرژی بیشتری برای ادامه و به پایان رساندن اهداف خود دارید.

اراده

ثبات را تمرین کنید

ثبات می‌تواند یک ابزار مهم برای ایجاد قدرت اراده باشد. در قدم اول باید رفتارها و عادت‌هایی که با اهداف شما در یک سو هستند را شناسایی کنید. انجام برخی از این کار‌ها ممکن است در شروع بسیار سخت باشد، اما اگر بتوانید آن‌ها را برای مدتی به صورت منظم ادامه بدهید، به صورت خودکار به یک عادت مثبت در شما تبدیل خواهند شد. حفظ رفتار مثبتی که اکنون به یک عادت در شما تبدیل شده است، بسیار ساده خواهد بود. به همین دلیل ثبات باعث می‌شود تا به مرور قدرت اراده در شما بیشتر و بیشتر بشود.

اهداف کوچک و مشخص برای خود تعیین کنید

مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده است که معمولا از انجام قدم‌های بزرگ دوری می‌کند. پس اگر به دنبال این هستید که یک شبه قدرت اراده خود را به حداکثر برسانید، شکست می‌خورید. حتی کوچکترین تغییرات مثبت هم در طول روز می‌تواند در زمان طولانی نتایج بسیار قابل توجه ایجاد کند. همه ما منتظر رسیدن شنبه‌هایی در زندگی هستیم که بتوانیم فعالیت‌های مهم را شروع کنیم. بهتر است به جای این کار، قدم‌های خود را کوچکتر کرده و از همین الان شروع کنید.

فرض کنید که قصد شروع ۵ ساعت ورزش در هفته را دارید. بهتر است این هدف را به روز دیگری موکول نکنید و هر چند کم، اما از همین امروز شروع کنید. بعد از مدتی خواهید دید که این تغییر‌های کوچک به جای تنبلی، تا چه اندازه قابل توجه خواهند شد.

کارهای خود را اولویت‌‌بندی کنید

بهتر است کار‌های روزانه و یا هفتگی خود را اولویت‌بندی کنید و به ترتیب به سراغ حل آن‌ها بروید. با هر بار تکمیل یک کار ضروری، قدرت اراده خود را همانند یک عضله تقویت خواهید کرد. پس به مرور توانایی بیشتری برای کارهایی که از نظر شما مهم نیستند، پیدا خواهید کرد.

مدیریت فاکتورهای بیرونی

محیط می‌تواند تاثیر زیادی بر سبک زندگی و اهدافی که دارید، داشته باشید. قدرت اراده تنها تحت تاثیر عوامل درونی نیست و محیط هم می‌تواند به همان اندازه و یا حتی بیشتر بر آن تاثیر داشته باشد. برای مثال بهتر است از امروز با افرادی تعامل داشته باشید که هدف‌های نزدیکی به شما دارند. به طرز معجزه‌آسایی مشاهده می‌کنید که انگیزه و قدرت شما برای تغییر بیشتر شده است. ضمنا بهتر است هر عاملی که باعث حواس‌‌پرتی شما می شود را حذف کنید.

به مقدار کافی بخوابید

بخش جلویی مغز، از مراکز مهم در کنترل اراده و تقویت آن است. زمانی این بخش می‌تواند کنترل درستی بر هوس و استرس داشته باشد که دارای انرژی کافی باشد. خواب کمتر از ۶ ساعت در روز، باعث اختلال در این عملکرد کنترلی می‌شود و به همین دلیل است که در روزهای خسته، انرژی و قدرت اراده کمتری برای انجام هدف‌های خود دارید. در تحقیق صورت گرفته دانیل کریپکه، از محققین خواب مشخص شده است افرادی که به صورت میانگین بین ۶.۵ تا ۷.۵ ساعت در شب می‌خوابند، عملکرد و بازدهی بهتری در زندگی و کار خود دارند. این بازدهی تا حد زیادی وابسته به تاثیر‌گذاری قشر مغز بر تقویت اراده است.

 

مطلب پیشنهادی: چرا نمیتونم صبح زود بیدار شم؟

 

ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب

محققان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که ورزش منظم و تغذیه مناسب، چگونه قدرت اراده در ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما این احتمالا بازهم به بیشتر شدن توانایی مغز در ایجاد قدرت لازم برای حرکت و پیشرفت مرتبط است. ورزش و تغذیه مناسب از مواردی هستند که اغلب برای تقویت اراده نادیده گرفته می‌شوند.

اگر تاکنون این‌گونه بوده‌اید، بهتر است از این پس به این دو عادت مهم توجه بیشتری کنید تا نتایج حاصل از آن را مشاهده کنید. با انجام ورزش و رژیم مناسب، انرژی شما در بالاترین سطح قرار می‌گیرد و از نظر روانی، برای انجام هدف‌هایی که تعیین کرده‌اید، آماده‌تر خواهید بود.

اراده

برای هر حرکت مثبت، خود را تشویق کنید

اراده، انرژی است که در درون ذهن شما ایجاد می‌شود. بهتر است حتی از کوچکترین دستاوردهایتان هم قدردانی کنید، چراکه این کار انگیزه شما را بیشتر می‌کند و زمانی که انگیزه داشته باشید، توانایی بالاتری برای پیشرفت هم پیدا خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • عرفان
    20 تیر 1403

    ممنون از سایت و محتوای خوبتون👏🏻