رباتیک چیست؟ تاریخچه، انواع و ارتباط آن با هوش مصنوعی

07 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 07 مرداد 1403
رباتیک چیست؟
زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

در دنیای امروز رباتیک تبدیل به یک عنصر بسیار مهم شده است و این علم از یک زیرمجموعه سایر علوم مهندسی و ریاضیات، تبدیل به یک علم مجزای بسیار مهم شده است. در واقع خود رباتیک به یک علم مهمی تبدیل شده است که دارای زیر مجموعه‌های مختلفی مثل هوش مصنوعی در رباتیک و همچنین مکاترونیک شده که واسطه‌ای بین علم مکانیک و رباتیک شده است. ما در همه جا ربات‌های پیشرفته را می‌بینیم که بسیار کاربردی هستند و بخش مهمی از مسئولیت‌های انسانی را خودشان انجام می‌دهند. در این محتوا می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که رباتیک چیست، باعث چه تغییراتی در دنیای امروزی ما شده، اصلاً از کجا آمده است و قرار در آینده به کجا برسد.

 

رباتیک چیست؟

رباتیک یک علم بین رشته‌ای در بین شاخه‌های مختلفی مثل مکانیک و الکترونیک است که به طور کلی در آن دستگاه‌هایی را می‌سازند که در فیزیک و روش آن‌ها از علم مکانیک به کار گرفته شده است. از علم الکترونیک برای به حرکت در آوردن آن فیزیک استفاده می‌شود. هر سازه‌ای که این پارامتر‌ها را داشته باشد، ما به عنوان ربات می‌شناسیم. و برای ساخت یک ربات نیاز داریم که مهندسانی در حوزه رباتیک که مسلط به مکانیک و الکترونیک هستند فعالیت کنند.
البته امروزه رباتیک پا فراتر از مکانیک و الکترونیک گذاشته است و وارد عرصه‌ای به نام هوش مصنوعی شده است. در واقع هوش مصنوعی را می‌توان مغز یک ربات دانست که به آن قدرت تفکر، تصمیم‌گیری و اندازه‌گیری داده است. به طور کلی مکانیک و الکترونیک قلب تپنده یک ربات است، هوش مصنوعی را می‌توانید به عنوان مغز یک ربات بدانید. خلاصه کلام اینکه در یک جمله نمی‌توان گفت رباتیک چیست، اما حداقل می‌توانیم به شما بگوییم یک واسطه علم بین رشته‌ای است که در آن بایستی مهندسین در زمینه‌های مکانیک، الکترونیک و حتی هوش مصنوعی نیز اطلاعات داشته باشند.
برخی فکر می‌کنند رباتیک یعنی ساخت ربات‌هایی شبیه به انسان که کار‌های خاصی را انجام می‌دهند و یا تا حدی کاری مشابه به فعالیت انسان‌ها را انجام می‌دهند. این طرز فکر کاملاً اشتباه است. در واقع ربات نوعی ماشین است. همان طور که ماشین‌ها باعث می‌شوند کار انسان مکانیزه و ساده‌تر شوند، ربات‌ها نیز همین کار را می‌کنند؛ با این تفاوت که دارای قدرت تصمیم‌گیری مجزا و خودمختار می‌باشند. در واقع نیاز به یک اهرم حرکتی ندارند، زمانی که کارشان را شروع می‌کنند، خودشان با توجه به دیتا‌هایی که به آن‌ها داده شده است، تصمیم می‌گیرند و کار‌ها را انجام می‌دهند.
از ربات‌ها می‌توان در صنایع مختلفی مثل؛ کشاورزی، بسته‌بندی، پزشکی، ساختمان‌سازی و … استفاده کرد. یک ربات می‌تواند، برای یک کار تخصصی ساخته شود. مثل ربات آتش نشان که کارش بیشتر پیدا کردن مفقودین زیر آوار‌ها است یا اینکه تا حتی می‌تواند برای خاموش کردن آتش تا حدی کمک‌کننده باشد. همین طور ربات‌های پزشکی را داریم که در هنگام جراحی به پزشکان کمک می‌کند تا با کمترین خطا و لرزش کارشان را انجام دهند.

استخدام متخصص رباتیک

 

تاریخچه رباتیک

یکی از مهمترین مواردی که ما باید بدانیم تا به جواب سؤال رباتیک چیست برسیم، تاریخچه رباتیک است. اصلاً این علم از کجا به وجود آمده است، چه کسی آن را پیشرفت داد، از اول هدف آن چه بود؟ همه این سؤالات در صورتی که ما تاریخچه این علم را بدانیم به جواب می‌رسند. سر و کله رباتیک زمانی پیدا شد که ماشین‌ها نیاز به نیروی انسانی برای کار پیدا نکردند و همچنین برای فعالیت، وابسته به بنزین، نفت و…نبودند. در واقع ماشینی را که با نیروی الکترونیکی کار می‌کند را رباتیک مینامند.

ربات‌ها در دنیای قدیم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ربات‌ها و یا چیزی شبیه به آن‌ها در داستان‌های اساطیری ملل مختلفی وجود داشته است. در واقع این مورد نشان دهنده این است که شاید انسان توانایی ساخت، استفاده و یا پردازش این موضوع را نداشته که چگونه می‌تواند یک ربات را بسازد، اما به به این موضوع همیشه فکر می‌کرده که با به وجود آوردن چیزی شبیه به انسان از آن‌ها برای جنگ، ساخت و ساز و … استفاده کند.
برای مثال در اساطیر یونان باستان، کادموس که یکی از قهرمانان اساطیری است، دندان اژد‌هایی را که شکست داده را در زمین می‌کارد و بعد از آن سربازانی از زمین شروع به رشد می‌کنند. با استفاده از این سربازان به جنگ نیرو‌های اهریمنی و دشمن خدایان ‌می‌روند. حتی در یونان باستان برخی از کنیزان مکانیکی بودند که از توانایی آن‌ها برای سخن گفتن و یا سایر کار‌ها استفاده می‌کردند. در واقع ملل غرب هزاران سال پیش از ساخت ربات به امکان وجود داشتن این موارد توجه می‌کردند.
در چین نیز فلسفه ربات‌ها به حد زیادی دیده می‌شد. در واقع طبق یکی از داستان‌های بودا، یکسری ساختار فلزی انسان نما را توصیف می‌کردند که قابلیت ذخیره انواع کتاب‌ها را در ذهن خودشان داشتند. این ربات می‌توانست در مدت زمان یک ساعت تمامی کتاب‌های صومعه افسانه‌ای چین را حفظ کند. همچنین گفتند که بعد از فوت بودا این ربات گریسته است.
افسانه‌های اولیه و هزاران ساله پیش چین به این نکته اشاره داشته است که نجاری با ساختن ارتشی از انسان‌های چوبی، کار‌های اهریمنی خودش را پیش می‌گرفت. همه این موارد نشان دهنده این است که چه در دنیای غرب و چه در فلسفه آسیای بزرگ، یک سری ربات‌ها وجود داشته است. در واقع شاید انسان نمی‌توانسته به ساخت واقع‌گرایانه آن کمک کند، اما بذر رشد این تفکر که ربات‌هایی ساخته شود در ذهن بشر وجود داشته است.

ربات انسان نما

تاریخچه ربات امروزی

بعد از اختراع و کشفیات دانشمندانی مثل تسلا و ادیسون، یک نیروی جدید به نام الکترونیک به وجود آمد. از همان تاریخ به بعد انسان به دنبال این بود با استفاده از این نیرو ماشین‌های بزرگ و که سوخت‌های گران قیمتی هم داشتند را تبدیل به یک سری ماشین الکترونیکی کنند که امروزه ما آن‌ها را به نام ربات می‌شناسیم. رفته رفته در سال ۱۹۴۸ بود که نوربرت وینر اصول سایبرنتیک را ساخت. این اصول را می‌توان جرقه اولیه ساخته شدن ربات‌ها و اصلاً علم رباتیک دانست. به طور خلاصه اصل سایبرنتیک به این موضوع اشاره دارد که ماشین‌ها بتوانند فارغ از دستور پیوسته انسان‌ها فعالیت کنند. در واقع یک رابطه عقلی بین ماشین و انسان باشد تا با دادن یک دستور ماشین‌ها بتوانند برای مدت زمان طولانی فعالیت خودشان را ادامه دهند.
و اما اولین ربات‌های امروزی به چه صورتی ساخته شدند؟ در سال ۱۹۶۱ بود که برای اولین رباتی به نام UNIMAT ساخته شد. این ربات برای کمپانی خودروسازی جنرال موتورز شروع به فعالیت کرد. البته باید گفت که ربات در سال ۱۹۵۶ توسط جورج دیول و جوزف انگلبرگ ساخته شده است. و تا سال ۱۹۶۱ مورد استفاده قرار نگرفته بود. این ربات نیمه خودکار بود و تقریباً به آرزوی بیش از ۲۰۰۰ ساله بشر بسیار نزدیک شده بود. کاربرد این ربات این بود که قطعات فلزی داغ را از دستگاه ریخته‌گری تحت فشار بردارد و روی هم بگذارد.
از آن روز به این ور بود که هر روز این علم گسترش پیدا کرد. در واقع از سال ۱۹۷۰ بود که که تدریس علم رباتیک در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا شروع شد و امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدار‌ترین رشته‌های دنیا شده است. حتی شما می‌توانید برای کارشناسی وارد دانشگاه شوید و این رشته را یاد بگیرید. در ایران نیز در سال ۱۳۸۱ بود که دانشگاه صنعتی شاهرود در مقطع کارشناسی پذیرای دانشجویان رشته مهندسی رباتیک شد.

 

مطلب پیشنهادی: میکروکنترلر چیست؟

 

انواع ربات‌ها

انواع ربات‌های زیادی در دنیا وجود دارند که به واسطه علم رباتیک ساخته شده‌اند و البته گسترش پیدا کرده‌اند. این ربات‌ها بودند که دنیای امروز را به اینجا رسانده‌اند. اگر تولید محصولات سریع شده است، سرعت انتقال اطلاعات بالا رفته است و یا اینکه کار‌هایی که قبلاً بسیار سخت بودند امروزه به ساده‌ترین روش ممکن انجام می‌شوند، همگی به دلیل پیشرفت علم رباتیک و ساخته شدن انواع ربات‌ها می‌باشد.

ربات‌های برنامه‌ریزی شده

ربات‌های برنامه‌ریزی شده را می‌توان ساده‌ترین و جزء اولین مدل‌ها ربات دانست. در واقع این دسته از ربات‌ها دارای کاربرد ساده‌ای هستند که از قبل توسط یک انسان برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. اکثر ربات‌هایی که در تولیدی‌ها و یا کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، جزء این دسته از ربات‌ها می‌باشند. برای مثال ربات‌هایی که کار بسته‌بندی، بستن پیچ‌ها، روی هم قرار دادن اعضای یک محصول و … را انجام می‌دهند، جزء این دسته از ربات‌ها می‌باشند. در واقع از قبل به این ربات‌ها برنامه داده می‌شود که چگونه کار خودشان را انجام دهند. هیچ گونه قدرت تصمیم‌گیری برای این این گونه ربات‌ها وجود ندارد و همیشه در خط مشی که انسان به آن‌ها داده است فعالیت می‌کنند.

ربات‌های انسان نما

بدون شک آرزوی ابدی انسان از ساخت ربات‌ها همین دسته از ربات‌ها می‌باشد. در واقع همیشه انسان به این مورد فکر می‌کند که چگونه یک رباتی را بسازد که مثل انسان کار کند، فکر کند و یا روش زندگی خاصی داشته باشد. در چند سال اخیر ربات‌های انسان نما بیشتر جنبه فانتزی داشتند. در واقع ساخته شده بودند برای نمایش قدرت و پیشرفت انسان در علم رباتیک، کار خاصی نمی‌کردند نهایت این بود که می‌توانستند تا حدی سخن بگویند و به چند سؤال از پیش طراحی شده جواب دهند. با پیشرفت علم رباتیک و مکاترونیک ربات‌های انسان نما پیشرفت بسیار زیادی داشتند، حتی امروز ما می‌توانیم بگوییم که خیلی با ربات‌های انسان نمایی که انسان همیشه آرزو ساخت آن را داشت فاصله نداریم.
ربات انسان نما امروز با داشتن قدرت مانور و حرکتی بسیار زیاد می‌تواند تا حد خیلی زیادی مشابه انسان حرکت کند و یا اینکه یک مسیر نسبتاً بلندی را بدون مشکل طی کند. می‌توانند به راحتی تعادل خودشان را در مواجه با بلندی و کوتاهی زمین و موارد دیگر حفظ کنند. حتی می‌تواند دوباره بلند شوند و به مسیر خودشان ادامه دهند. اما این‌ها صرفاً پیشرفت ربات‌ها در زمینه مکاترونیک و مکانیک می‌باشد.
پیشرفت اصلی و جذاب‌تر این دسته از ربات‌ها به واسطه هوش مصنوعی ایجاد شده است. در حال حاضر خیلی از ربات‌های انسان نما می‌توانند به سؤالات بسیار زیادی پاسخ دهند، حتی قدرت این را دارند که دیتا‌هایی را که توسط گفت و گو با سایر افراد به دست می‌آورند را در حافظه خودشان نگهداری کنند. نکته بعدی این است که قدرت تصمیم‌گیری دارند، یعنی می‌توانند در شرایط‌های مختلفی تصمیم‌های متفاوتی بگیرند که از نظرشان مناسب‌تر می‌باشد.

رباتیک در صنعت

ربات‌های خودگردان

ربات‌های خودگردان دسته‌ای از ربات‌ها می‌باشند که بسیار کاربردی‌اند و می‌توانند بدون نیاز به اپراتور انسانی کار خودشان را انجام دهند. این ربات‌ها بیشترین فعالیتشان در محیط‌های آزاد است و صرفاً وظیفه‌ای که برای آن طراحی شده‌اند را انجام می‌دهند. برای مثال ربات‌هایی که کار تمیز کردن را در محیط‌های کاری انجام می‌دهند، جزء این موارد می‌باشند. ساختاری تصمیم‌گیری کمی دارند. برای مثال اگر مسیر کارشان بسته باشد، سعی می‌کنند مسیر دیگری را انتخاب کنند، اما نمی‌توانند در اموری که برای آن ساخته نشده‌اند کار کنند. به طور کلی ربات‌های مناسبی هستند و می‌توان از آن در انواع محیط‌های آزاد کارخانه‌ها و یا شرکت‌ها استفاده کرد.

نانو ربات‌ها

نانو ربات‌ها جزء دسته‌ای از ربات‌ها هستند که با توجه به علم نانو فیزیک و رباتیک ساخته شده‌اند و دارای کلی کاربرد مختلف می‌باشند. این نانو ربات‌ها در پزشکی، شیمی و کشاورزی کاربرد دارند، اما بیشتر از هر چیزی در پزشکی کاربرد بسیار زیادی دارند. در واقع می‌توان از نانو ربات‌ها استفاده کرد تا بتوانند زخم‌های را بخیه بزنند، یا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا سرطانی شدن سلول‌های خونی را تشخیص دهند. یکی دیگر از مهمترین کاربرد‌های نانو ربات این است که از آن‌ها استفاده می‌کنند تا تومور‌ها را در داخل بدن پیدا کنند و بعد از آن به درمان تومور‌ها می‌پردازند. در واقع با تزریق دارو‌ها به سلول‌های توموری و سرطانی، باعث بهبود هرچه سریع‌تر و البته دقیق‌تر بیماران می‌شوند.

ربات‌ها توانبخش

از این دسته از ربات‌ها برای این استفاده می‌شود تا بیمارانی که نقص عضوی دارند و یا اینکه به علت بیماری یا برخورد برای مدت غیر مشخصی توانایی حرکت خودشان را از دست داده‌اند، بتوانند کار‌های خودشان را بهتر انجام دهند. حتی از یک سری ربات‌های توانبخش برای درمان و فیزیوتراپی این دسته از بیماران نیز استفاده می‌شود. به طوری کلی بسیار محصولات کاربردی هستند و باعث پیشرفت در درمان شده‌اند. همچنین می‌توانند کمک کنند تا خیلی زود‌تر بیماران به روال زندگی عادی خودشان بازگردند.

رباتیک در پزشکی

تحصیل در رشته رباتیک

رشته رباتیک همانطور که گفتیم از دهه ۷۰ الی ۸۰ میلادی در اکثر دانشگاه‌های مهندسی اروپا و آمریکا تدریس می‌شد. این رشته بعد‌ها در اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد ایران شد و از همان اول با استقبال تعداد بسیار زیادی از دانشجویان رو به رو شد. امروز اکثر دانشگاه‌های مطرح ایران این رشته را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری تدریس می‌کنند. رشته‌های مشابه به رباتیک می‌توان به مکاترونیک اشاره کرد که شاخه‌ای است از بهم وصل شدن مکانیک و الکترونیک، این شاخه بسیار کاربردی است و می‌توانند تحصیل کرده‌های این رشته در مقاطع بالاتر رباتیک را نیز مطالعه کنند.
به طور کلی تحصیل در رشته رباتیک طرفداران زیادی پیدا کرده است و حتی می‌توانید بعد از تحصیل ر این رشته برای مقاطع بالاتر به دانشگاه‌های خارج از کشور بورسیه شوید. همچنین با پیشرفت و ترند شدن رشته هوش مصنوعی، شما می‌توانید برای تحصیل در مقاطع بالاتر وارد این رشته هم شوید. هر چند که رباتیک و هوش مصنوعی به شدت به یکدیگر متصل هستند و جدا از هم دیگر امروزه کار نمی‌کنند. خلاصه اینکه زمینه‌های تحصیل در این رشته به خوبی وجود دارد، اما بایستی سخت تلاش کنید تا بتوانید بعد از کنکور سراسری به دانشگاه دلخواه خودتان وارد شوید.

 

مطلب پیشنهادی: اتوماسیون صنعتی چیست؟

 

هوش مصنوعی در رباتیک

هوش مصنوعی که امروزه تبدیل به یکی از مهمترین علم‌ها در زمینه فناوری شده است. احتمالاً تا چند سال آینده اکثر تکنولوژی‌های ممتاز و مهم دنیا در حوزه هوش مصنوعی منتشر خواهند شد یا اینکه در ساخت آن از هوش مصنوعی استفاده شده است. هوش مصنوعی یک مهره بسیار مهم در مهندسی رباتیک می‌باشد. در واقع نمی‌توان به هیچ شکلی این دو زمینه را از یکدیگر جدا کرد. اگر ما رباتیک را جسم بدانیم، هوش مصنوعی روح یک ربات می‌باشد. در واقع شاید تصمیم‌گیری و یا عواطف ربات‌ها با هوش مصنوعی ایجاد شود، ولی اگر کالبدی نباشد، هوش مصنوعی به تنهایی هیچ کاری از پیش نمی‌تواند ببرد.
برای همین هوش مصنوعی و رباتیک با یکدیگر ساختاری نزدیک به هم دارند و بایستی هر دوی این علم را در کنار هم جمع‌آوری کرد. چرا که غیر از این کاربردی نخواهند بود. اگر دوست دارید که رباتیک بخوانید و یا برعکس در زمینه هوش مصنوعی فعالیت کنید، باید بدانید که می‌توانید بین این دو علم نیز تحصیلات داشته باشید.

کاربرد رشته رباتیک

کاربرد رشته رباتیک بسیار گسترده است، در واقع شما نمی‌توانید صرفاً یک کاربرد مشخص را برای این نوع از علم در نظر بگیرید. در واقع شما می‌توانید از این رشته برای انواع شاخه‌ها استفاده کنید. رباتیک در علومی مثل پزشکی کاربردی است به صورتی که از آن برای درمان و یا تشخیص بیماری‌های مختلف مثل سرطان‌ها می‌توان استفاده کرد. حتی شما می‌توانید از ربات‌ها برای اینکه جراحی ساده‌تری پزشکان داشته باشند نیز استفاده کرد. برخی ربات‌ها هستند که می‌تواند بخش زیادی از عملیات جراحی را به دقت و درستی انجام دهند. در واقع صرفاً پزشکان نظارت می‌کنند و ربات می‌تواند به تنهایی کار را انجام دهد. گذشته از این موارد نانو ربات‌ها نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای کار‌های بسیار ریز استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توانند جراحی‌ها و یا تشخیص‌های بسیار ریز را با استفاده از نانو ربات‌ها انجام داد.
جدا از بحث پزشکی، ربات‌ها در صنعت هم بسیار کاربردی هستند، در واقع ربات‌ها می‌توانند تا حد بسیار زیادی تولید و یا بسته‌بندی موارد را خیلی سریع‌تر انجام دهند. خیلی از کارخانه‌ها هستند که کار مونتاژ را به طور کلی به ربات‌ها واگذار کرده‌اند و به صورت اتومات تمامی این موارد را می‌توانند انجام دهند. خیلی از کارخانه‌هایی مثل ماشین‌سازی‌ها، قطعات الکترونیک و یا مواد غذایی با استفاده از ربات‌ها توانسته‌اند سرعت خودشان را در مدت زمان بسیار کوتاهی تا حد زیادی افزایش دهند و البته کار دقیق‌تری را هم انجام دهند.
در آخر نیز می‌توان به کاربرد رباتیک در علم کشاورزی هم اشاره کرد، ربات‌های کشاورزی به صورت اتوماتیک بخش زیادی از کار‌های کشاورزان را خودشان انجام می‌دهند. برای مثال میزان رطوبت زمین، حجم آبی که باید عرضه شود و … را می‌توانند به صورت اتومات به کشاورزان اطلاع دهند. حتی در ماشین‌های کشاورزی نیز بخشی وجود دارد که به خاطر ربات‌ها به خوبی کار می‌کند. در واقع ماشین‌هایی که محصولات را بر اساس اندازه جدا می‌کند همه به خاطر پیشرفت علم رباتیک می‌باشد.

آینده رباتیک

مزایای رباتیک

حالا که با بیشتر اجزای رباتیک آشنا شدید وقت آن شده است که در یک نگاه کلی و مختصر مزایای رشته و علم رباتیک را برای شما معرفی کنیم. رباتیک همانطور که گفتیم یک شاخه بین رشته‌ای است و انواع رشته‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند، امروز تأثیر رباتیک را در سراسر علوم می‌توانیم مشاهده کنیم.

سرعت بخشیدن:

از مهمترین مزایای رباتیک می‌توانیم به سریع‌تر کردن کار‌ها اشاره کرد. دیگر نیازی نیست برای جابه جایی برخی از قطعات که وزن‌های چند صد کیلوگرمی دارند، از چند نیروی کار استفاده کرد. فقط کافی است یک دست ربات تهیه کنید و با استفاده از آن انواع تجهیزات را خیلی سریع‌تر و البته دقیق‌تر می‌توانید جا به جا کنید. برای همین یکی از مهمترین مزایای رباتیک این است که سرعت تولید، مونتاژ و یا بسته‌بندی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است.

دقیق بودن:

رباتیک و ربات‌ها باعث شده‌اند تا کار‌هایی که به صورت ریز و جزئی باید انجام شوند، خیلی دقیق‌تر کامل شوند. در واقع یک سری از کار‌های جزئی نیاز به آرامش، دقت بسیار زیادی دارد. شاید نیرو‌های کار بسیار کمی باشند که بتوانند این موارد را انجام دهند و البته هر چقدر هم که حرفه‌ای باشند باز امکان اشتباه در میزان زیاد وجود دارد. ربات‌ها این کار را خیلی دقیق با دقت‌های میکرومتر انجام می‌دهد و البته امکان خطا هم نزدیک به صفر می‌باشد.

عدم خستگی:

فرض کنید برای انجام کار در مدت زمان کوتاه نیاز به یک نیرویی دارید که تمام وقت بدون احساس خستگی برای شما کار کند. این مورد آرزوی تمامی کارخانه‌ها می‌باشد که قصد دارند محصولات خودشان سریع به بازار عرضه کنند. برای این کار فقط یک راه وجود دارد و آن هم فقط استفاده از ربات‌هایی می‌باشد که در فضای صنعتی کار بسته‌بندی، مونتاژ و … را انجام می‌دهند. با استفاده از علم رباتیک و ساخته شدن این ربات‌ها هم نیاز به نیروی کار حرفه‌ای وجود دارد، هم اینکه همه پروژه‌ها را می‌توانید در یک فورس ماژور کوتاه‌تر هم انجام دهید.

معایب ربات‌ها

از خوبی ربات‌ها حسابی برای شما گفتیم حالا وقت آن شده است، که سراغ معایب این محصولات برویم. در واقع ربات‌ها به شدت زیادی استفاده از نیروی کار را کاهش می‌دهند و این مورد می‌تواند باعث افزایش بیکار‌ها در سال‌های آینده شود. هر چند برای حل این مشکل راهکار‌هایی وجود دارد. نکته بسیار مهم در معایب این است که می‌تواند باعث مشکل در روند ساخت شود. در واقع فرض کنید یکی از ربات‌ها خراب شوند و این مورد می‌تواند روند کار را به طور کلی از بین ببرد.در واقع تا این ربات تعمیر شوند و دوباره به روند کاری برگردند، زمان بر خواهد بود. همین مورد می‌تواند تا حد زیادی تولید یک خط کارخانه را خراب کند. پس باید همیشه یک مهندس برای تعمیر انواع ربات‌ها در کارخانه‌ها حضور داشته باشند.

 

مطلب پیشنهادی: فناوری اطلاعات چیست؟    

 

کلام آخر

رشته رباتیک، یک علم بسیار مهم در دنیای امروز است که جزء رشته‌های بین شاخه‌ای می‌باشد. در واقع شما می‌توانید با استفاده از رباتیک کار‌های مختلف خودتان را بسیار سریع‌تر انجام دهید. در این محتوا تلاش کردیم تا شما را با مهمترین مزایای رباتیک و شاخه رباتیک آشنا کنیم. از رشته تحصیلی رباتیک برای شما گفتیم که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده‌اند و امکان مطالعه و بورسیه شدن برای خارج از کشور در این مطالعات وجود دارد. همچنین رباتیک توانسته است که در علوم جدیدی مثل نانو بسیار تأثیر‌گذار باشد. در واقع امروز ما رد پای رباتیک را در اکثر رشته‌ها از جمله پزشکی، مهندسی، صنایع و … می‌توانیم مشاهده کنیم.
نکته آخر این که اگر قصد دارید در آینده یک رشته پولساز و البته نوینی را برای زندگی خودتان انتخاب کنید، و یا اینکه دوست دارید در آینده بتوانید از فرصت‌های موجود به خوبی استفاده کنید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم بیشتر از همیشه به رشته رباتیک و به خصوص بخش هوش مصنوعی آن توجه داشته باشید. برای آموختن رباتیک هم می‌توانید، برای کارشناسی و مقاطع بالاتر به صورت آکادمیک تحصیل کنید و هم اینکه می‌توانید به کلاس‌های خصوصی بروید که در سطح کلی این علوم را به شما آموزش می‌دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه