سازمان چیست؟ آشنایی با سازمان رسمی، غیررسمی و دولتی

09 مهر 1403 - آخرین بروزرسانی: 09 مهر 1403
سازمان چیست؟

عناوین مقاله

زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

سازمان یک اصطلاح رایج و پر استفاده است. با این حال کمتر کسی وجود دارد که تعریف دقیقی از سازمان داشته باشد. تعریف سازمان از جهات مختلفی اهمیت دارد. زمانی که شما دقیقا بدانید سازمان چیست، می توانید نسبت به زیر مجموعه های آن نیز آگاهی پیدا کنید. برای مثال مدیریت سازمان‌ها، رفتار سازمانی و ارتباطات و فرهنگ سازمانی از مضامینی هستند که به طور مستقیمی به تعریف سازمان بستگی دارند. اگرمی خواهید بدانید تعریف دقیق سازمان چیست با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. در این مقاله، انواع سازمان‌ها و ویژگی‌های خاص آن‌ها را نیز معرفی کرده و اولویت‌ها و اهداف سازمان‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

 

تعریف سازمان چیست؟

سازمان به طور کلی به یک مجموعه هدفمند گفته می‌شود که از یک نظام خاص پیروی می‌کند. در سازمان‌ها افراد مختلف برای دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند و از حد و مرز‌های خاص آن سازمان پیروی می‌کنند. سازمان‌ها می‌توانند در محیط‌های بسیار مختلفی ایجاد شوند و کاربرد‌های مختلفی داشته باشند. برخی از انواع سازمان‌ها شامل شرکت‌های تجاری، شرکت مسئولیت محدود، شرکت‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های ائتلافی هستند.

 

سازمان‌ها چه کاربردی دارند؟

در حقیقت سازمان‌ها به طور کلی طراحی شده‌اند تا بتوانند به اهدافی دست پیدا کنند که دست پیدا کردن به آن‌ها به صورت انفرادی امکان‌پذیر نیست یا زمان بسیار زیادی طول می‌کشد. در یک سازمان استعداد‌ها و تلاش افراد زیادی با یکدیگر ترکیب می‌شود تا یک هدف مشخص به دست بیاید. به علاوه سازمان‌ها این امکان را ایجاد می‌کنند که بهره وری هر واحد از منابع شامل سرمایه یا منابع انسانی افزایش پیدا کند. این در واقع به این معنی است که فعالیت‌ها در یک سازمان می‌توانند در مقایسه با فعالیت‌های انفرادی بسیار سریع‌تر و با درصد خطای خیلی پایین‌تری انجام شوند.

 

مطلب پیشنهادی: مراحل ثبت شرکت

 

تعریف سازمان از نظر بزرگان مدیریت

سازمان در واقع ستون فقرات مدیریت است. این در واقع به این معنی است که بدون داشتن یک سازمان که به طور درستی چیده شده باشد، نمی‌توان مدیریت درستی نیز داشت. برخی از تعاریف سازمان که توسط افراد معروف نقل شده است را در این قسمت برایتان آورده‌ایم تا بتوانید دید بهتری از تعریف سازمان داشته باشید و بهتر آن را درک کنید.

لویی آلن

از دیدگاه لویی آلن سازمان در واقع به فرآیند شناسایی و گروه‌بندی کار‌هایی است که لازم است انجام شوند. سازمان کارکرد‌های زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین مسئولیت‌ها و اختیارات، ایجاد روابط برای بهتر پیش بردن کار‌ها و ایجاد همکاری مؤثر‌تر برای پیش برد بهتر کار‌ها است.

کونتز و اودانل

کونتز و اودانل معتقد هستند که سازمان در واقع به ترکیبی از کار‌هایی که باید انجام شوند و امکانات لازم برای اجرای آن‌ها است. سازمان در واقع با به کار‌گیری مؤثر و سیستماتیک افراد باعث می‌شود، منابع به صورت کاملاً بهینه استفاده شوند. این نویسندگان در واقع سازمان را به صورت نقطه هماهنگی بین افراد مختلف در تجارت می‌بینند.

اشپریگل

اشپریگل معتقد است سازمان در واقع به معنای رابطه بین عوامل مختلف است که در رسیدن به یک هدف معین تلاش می‌کنند. برای مثال کارخانه به سازمانی گفته می‌شود که دارای روابط داخلی مانند مسئولیت‌های مختلف افراد مختلف، ترتیب و گروه‌بندی ماشین‌ها و دستگاه‌های کارخانه و کنترل کیفیت است. اشپریگل در واقع معتقد است که در یک سازمان از هر نوعی که باشد افراد مختلف با نقش‌های مختلف برای رسیدن به یک هدف یکسان و مشخص با یکدیگر هماهنگ هستند.

سازمان چه می باشد

ویژگی‌های اصلی در یک سازمان چیست؟

همان طور که کفتیم در یک سازمان افراد و منابع مختلف برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. سازمان‌ها از هر نوعی که باشند دارای یکسری ویژگی‌های اصلی هستند که آن‌ها را در ادامه برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • سازمان‌ها از افراد تشکیل می‌شوند.
  • بین افراد موجود در یک سازمان ارتباطات زیادی وجود دارد و این افراد دارای ارتباطات متقابل با یکدیگر هستند.
  • روابط متقابلی که بین افراد وجود دارد دارای یک نظام‌بندی خاص است و از قوانینی پیروی می‌کند.
  • برای هر فردی در ساختار یک سازمان اهداف مشخصی وجود دارد و این هدف‌ها به ظور عمده‌ای فعالیت‌ها و عملکرد‌های هر فرد را تعیین می‌کنند.
  • هدف‌ها و روابط طوری طراحی می‌شوند که شرایط رسیدن به هدف مشترک و یکسان سازمان را در نهایت مهیا کنند.

در واقع در یک سارمان افراد به دنبال اهداف شخصی خود هستند و سازمان باید طوری طراحی شود که رسیدن به اهداف شخصی کارکنان و هدف اصلی سازمان در یک جهت باشند. به عبارت دیگر افراد برای رسیدن به اهداف شخصی خود لازم است که برای رسیدن به هدف اصلی سازمان تلاش کنند. یک سازمان به طور خلاصه دارای ویژگی‌های زیر است:

  • دارای یک هدف تعیین شده از قبل است.
  • برای بقا و رسیدن به هدف اصلی خود به همکاری با دیگر سازمان‌ها نیاز دارد.
  • دارای یک هیئت حاکمه مستقل است.
  • سازمان از بخش‌های مختلف تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها وظایف از قبل تعیین شده و مخصوص به خود را دارند.
  • سازمان دارای ساختار فیریکی و منطقی است.

 

مطلب پیشنهادی : مدل تعالی سازمانی چیست؟

 

جنبه‌های مختلف یک سازمان چیست؟

هر سازمانی دارای برخی از جنبه‌ها است. اگر هر کدام از این جنبه ها به خوبی کار نکنند، سازمان کارایی خودش را به بهترین شکل انجام نخواهد داد. در واقع سازمان مانند یک ساعت است و جنبه های مختلف آن چرخدنده های مختلفی می باشند. هر چرخدنده ای که به درستی کار نکند کل تشکیلات معیوب خواهد بود. مهم‌ترین جنبه‌های یک سازمان شامل موارد زیر هستند:

افراد سازمان

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. در واقع در هر سازمانی تلاش‌های نیروی انسانی در کنار منابع دیگر باعث رسیدن به هدف نهایی می‌شود. برای داشتن یک سازمان اصولی باید به موارد زیادی در مورد نیروی انسانی توجه شود. برخی از مهم‌ترین مواردی که در مورد نیروی انسانی یک سازمان باید به آن‌ها توجه شود شامل موارد زیر هستند:

  • افراد برای کار در سازمان چه انگیزه‌ای دارند و آیا این انگیره به اندازه کافی قوی است؟
  • تعهد به کار چگونه برای افراد ایجاد می‌شود؟
  •  آیا سازمان دارای یک رهبر مناسب هست؟ رهبری به چه صورت ایجاد می‌شود؟ آیا می‌توان یک رهبر خوب را تربیت کرد یا این یک مسأله داتی است؟
  • آیا ارتباطات بین افراد در محیط کاری به اندازه کافی قوی است؟ چگونه می‌توان تیم‌های قدرتمند‌تری ساخت؟
  • کدام سبک از مدیریت بهترین سبک مدیریت برای سازمان مورد نظر است؟

ساختار سازمانی

یکی دیگر از جنبه‌های مهم یک سازمان ساختار سازمانی است. در واقع هر سازمانی دارای یک ساختار ویژه است و هر چهقدر ساختار یک سازمان بهتر باشد، سازمان می‌تواند موفق‌تر عمل کند. ساختار سازمان در واقع سطوح مختلف سازمان، نحوه تقسیم کار‌ها بین افراد مختلف و مکانیسم‌های هماهنگی بین افراد و کار‌های مختلف گفته می‌شود.

فرهنگ سازمانی

در هر سازمانی یکسری از باور‌ها و ارزش‌ها وجود دارد که آن‌ها را تحت عنوان فرهنگ سازمانی می‌شناسند. ارزش‌های موجود در یک سازمان موارد زیادی را شامل می‌شوند. برای مثال نحوه برخورد یک سازمان با مراجعان و مشتریان، نحوه ارتباطات بین کارکنان مختلف و چگونگی روابط بین مدیران و کارکنان می‌تواند جزء فرهنگ سازمانی به حساب بیاید. همچنین موارد بسیاری مانند نحوه لباس پوشیدن کارکنان، ساعات کاری و نحوه و زمانی که افراد باید کار کنند و…. می‌توانند انعکاسی از فرهنگ سازمانی باشند.

جالب است بدانید که اصلی‌ترین عاملی که فرهنگ سازمانی را تعیین می‌کند، سبک رهبری در یک سازمان است. در بیشتر اوقات ارزش‌های اصلی بنیان‌گذار یک سازمان به عنوان فرهنگ سازمانی تعیین می‌شود و انعکاس پیدا می‌کند. در واقع فرهنگ سازمانی به طور قابل ملاحظه‌ای توسط کارکنان و در ادامه توسط مراجعان و مشتریان یک سازمان حس می‌شود و این در بسیاری از مواقع می‌تواند یک مسأله تعیین‌کننده برای کارکنان باشد که به ادامه کار در آن سازمان علاقه‌مند باشند یا نه. به علاوه این مسأله در تمایل مشتریان و مراجعه‌کنندگان نیز برای مراجعه‌های بعدی تأثیر به سزایی خواهد داشت.

ارتباط با سازمان‌های بیرونی

اگرچه درون یک سارمان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، اما در بسیاری از مواقع نیاز است که یک سازمان با سازمان‌های بیرونی دیگر نیز ارتباط برقرار کند. یکی از جنبه‌های مهم دیگر در هر سازمان که باعث پیشرفت و ترقی آن می‌شود، توانایی ارتباط مؤثر با سازمان‌های دیگر و سازمان‌های خارجی است.

 

سیستم‌های موجود در هر سازمان کدام‌اند؟

در هر سازمانی بسته به نوع آن سازمان تعدادی از سیستم‌های فرعی وجود دارند که کار‌ها و فعالیت‌های مختلف سازمان توسط آن‌ها انجام می‌شود. برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیستم‌های موجود در یک سازمان شامل موارد زیر هستند:

۱- سیستم کلیدی

سیستم کلیدی در واقع یک نوع سیستم مداخله سریع و عملیات است. در این سیستم یک فعالیت به طور پیشرفته انجام می‌شود.

۲- سیستم‌های اداری

سیستم‌های اداری در واقع به مجموعه اقدامات کتبی و تشریفات اداری گفته می‌شود که از سیستم کلیدی پشتیبانی می‌کنند.

۳- سیستم مالی

مهم‌ترین بخش سیستم مالی بودجه‌بندی و مسائل مختلف مربوط به آن است.

۴- سیستم برنامه‌ریزی یادگیری

در این سیستم از مداخلات برای گسترده‌ای از فعالیت‌ها از جمله نظارت، گزارش، ارزیابی و یادگیری استفاده می‌شود.

۵- سیستم اطلاعات و ارتباطات

این سیستم‌ها تمامی اطلاعات مورد نیاز را برای تمامی کارکنان و سایر سازمان‌های درارتباط با سازمان اصلی را تأمین می‌کند. در واقع به این سیستم، سیستم روابط عمومی سازمان ها هم گفته می شود.

۶- سیستم تأمین امنیت منابع

این سیستم نحوه تأمین منابع را مشخص می‌کند و در مورد شرایط و انتظارات مرتبط با تأمین آن‌ها مذاکره می‌کند.

۷- سیستم تصمیم‌گیری

مجموعه‌ای از افراد تحت عنوان سیستم تصمیم‌گیری انتخاب می‌شوند و سیستم تصمیم‌گیری در واقع به مشارکت ساختار یافته آن‌ها برای تصمیم‌گیری در موارد مختلف اشاره دارد.

۸- سیستم پرسنلی

سیستم پرسنلی در واقع تمام مواردی که درباره پرسنل است را کنتری می‌کند. این‌ها می‌توانند شامل جذب و استخدام نیرو‌ها، معارفه، ایجاد انگیزه لازم برای پرسنل، ایجاد روس‌هایی برای توسعه‌ی مهارت‌ها و دانش و همین طور نگرش‌های کارکنان باشد.

۹- سیستم سنجش یا پایش محیطی

هر سازمان به یک سیستم نیاز دارد تا انعطاف‌پذیری سازمان را حفظ کنند. این سیستم در واقع با عملکرد خود تضمین می‌کند که سازمان می‌تواند با محیط خود هماهنگ بماند و در مواقع لزوم واکنش درستی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند در صورت نیاز محیط را اصلاح کند یا تغییر دهد.

۱۰-سیستم پاسخگویی:

این سیستم در واقع بر روی فعالیت‌هایی که توسط کارکنان انجام می‌شود نظارت می‌کند. بسیار مهم است که سیستم پاسخگویی یک سازمان به خوبی عمل کند. چرا که بلاخره خطای انسانی در هر سازمانی رخ خواهد داد، اما چیزی که مهم است نظارت و پوشش دادن خطای انسانی می باشد.

 

مطلب پیشنهادی: سلامت سازمانی چیست؟

 

مفاهیم مختلف در سازمان کدام‌ها هستند؟

به طور کلی در هر سازمان دو مفهوم می‌تواند وجود داشته باشد: مفهوم‌ ایستا و پایا، این مفاهیم نوع و شکل یک بخش از سازمان را برای ما نشان میدهد. هر سازمانی باید به هر دو این مفهوم پایبند باشد. این مفاهیم را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مفهوم‌ ایستا

هر سازمان دارای یک بخش‌ ایستا است که در واقع همان ساختار سازمان است. در حقیقت در مفهوم‌ ایستا از سازمان به عنوان یک ساختار، موجودیت و شبکه‌ای از روابط از قبل مشخص شده استفاده می‌شود. در واقع در مفهوم‌ ایستا سازمان، مجموعه‌ای از افراد مشخص است که با یکدیگر روابط مشخصی دارند و می‌خواهند به یک هدف مشترک دست پیدا کنند. این مفهوم به طور کلی بر موقعیت بیشتر تأکید دارد تا افراد.

مفهوم پویا

در مفهوم پویا سازمان در واقع به شکل یک فعالیت در حال انجام در نظر گرفته می‌شود. در این مفهوم سازمان یک مجموعه پیچیده است که از اجرای مختلفی شامل فعالیت‌ها، افراد و سیستم‌ها هستند که لازم است برای دست پیدا کردن به یک هدف مشخص به طور صحیحی سازماندهی شوند. در این مفهوم، سازمان به عنوان یک سیست باز و سازگار در نظر گرفته می‌شود. در واقع بیشترین مفهومی که اصطلاح پویا به آن تأکید می‌کند افراد موجود در یک سازمان است.

 

انواع سازمان‌ها کدام‌ها هستند؟

انواع بسیار مختلفی از سازمان‌ها وجود دارند. هر کدام از این سازمان ها فعالیت مشخصی دارند و یا توسط یک نهاد یا فرد خاصی اداره می شوند. برخی از مهم‌ترین انواع سازمان‌ها شامل موازد زیر هستند:

سازمان‌های انتفاعی

سازمان‌های انتفاعی یکی از انواع سازمان‌ها هستند. در این نوع از سازمان‌ها هدف اصلی کسب سود است و این در واقع توسط صاحب این سازمان‌ها ایجاد می‌شود. اکثر شرکت‌های تجاری جزء سازمان‌های انتفاعی به حساب می‌آیند. در این نوع از سازمان‌ها ممکن است یک یا چند مالک محدود وجود داشته باشند یا این که تعداد بسیار زیادی از سهام‌داران وجود داشته باشد.

سازمان‌های غیر انتفاعی

این سازمان‌ها به طور غالب برای رسیدن به مجموعه‌ای از اهداف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی طراحی می‌شوند. برخی از مثال‌های این سازمان‌ها اتحادیه‌های کارگری، انجمنهای مذهبی و مؤسسه‌های خیریه هستند.

سازمان‌های تولیدی

همان طور که از نام این سازمان‌ها مشخص است با استفاده از مواد اولیه کالا‌ها را تولید می‌کنند. تمامی شرکت‌ها کارگاه‌های تولیدی مانند تولیدی‌های کیف، لباس، لوازم دیجیتال و… جزء این نوع از سازمان‌ها به حساب می‌آیند. نکته‌ای که این سازمان‌ها را از سازمان‌های دیگری مانند سازمان‌های خدماتی متفاوت می‌کند، این است که کالا‌های تولیدی این سازمان‌ها معمولاً ملموس و محسوس هستند و مشتری می‌تواند به آسانی آن‌ها را ارزیابی کند.

سازمان‌های خدماتی

این سازمان‌ها در واقع با هدف برطرف کردن نیاز‌های مردمی و خدمات دادن به مراجعین ایجاد می‌شوند. فعالیت‌هایی که این سازمان‌ها انجام می‌دهند فیزیکی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را به طور کمی اندازه‌گیری کرد یا سنجید. سازمان‌های خدماتی امور مالی، مشاوره حقوقی، خدمات پزشکی و… از این نوع از سازمان‌ها به حساب می‌آیند.

 

انواع سازمان

 

تفاوت سازمان‌های دولتی و غیردولتی چیست؟

همان طور که از نامشان مشخص است، سازمان های دولتی توسط دولت و یا احذاب سیاسی وابسته به دولت اداره می شوند. در واقع بودجه، اهداف و جذب نیرو آنها به صورتی است که مورد تایید دولت باشد. از این نظر یک سری مزایایی سازمان های دولتی نسبت به سازمان های خصوصی دارند. با این حال یک سری مشکلاتی را هم به دلیل داشتن چارچوب های سخت خواهند داشت. از طرف دیگر سازمان‌های غیردولتی به صورت شخصی و با سرمایه یک شخص و یا چند شخص اداره می شود. حتی ممکن است یک سازمانِ شخصی را، یک سری شرکت شخصی دیگر اداره کنند و بر روی آن نظارت داشته باشند. به طور کلی سازمان‌های غیر دولتی از چارچوب های بازتری برخوردارند و نیاز نیست برای هر فعالیتی که می کنند، طبق قوانین دولت فعالیت کنند.

 

تفاوت سازمان‌های رسمی و غیررسمی چیست؟

در سازمان‌های رسمی، مرز روشنی از اختیارات و مسئولیت‌ها مشخص می‌شود و با ایجاد هماهنگی سیستماتیک بین بخش‌های مختلف، رسیدن به اهداف مورد نظر سازمان میسر می‌شود. در سازمان‌های غیررسمی، روابط بین فردی و شخصی نیز وجود دارند. در واقع زمانی که شما با مجموعه‌ای از افراد برای زمان زیادی ارتباط برقرار می‌کنید، به واسطه روابط بین فردی و انسانی که برقرار می‌کنید از رسمی بودن خارج می‌شوید. یکی از مصادیق ایجاد سازمان‌های غیررسمی، یافتن علایق مشترک است، برای مثال زمانی را در نظر بگیرید که متوجه می‌شوید تیم ورزشی مورد علاقه شما و همکارتان یکی است.

این می‌تواند باعث ایجاد صمیمیت در شما شود که باعث به وجود آمدن نوعی از سازمان‌های غیر رسمی می‌شود. سازمان‌های غیررسمی از یک سازمان رسمی ایجاد می‌شوند. در واقع از یک سازمان رسمی در اثر روابط صمیمی و بین فردی یک سازمان غیر رسمی به وجود می‌آید. به عبارت دیگر سازمان‌های غیر رسمی به طور خود به خودی و در اثر روابط انسانی ایجاد می‌شوند. این سازمان‌ها خیلی کم قابل پیش‌بینی هستند و نمی‌توان آن‌ها را تحت فشار یا کنترل قرار داد.

 

مطلب پیشنهادی: انطباق‌ پذیری سازمانی چیست؟

 

مزایا و معایب سازمان‌های رسمی چیست؟

این سازمان‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. مهم‌ترین مزایایی که یک سازمان رسمی دارد شامل موارد زیر هستند:

  • در این نوع از سازمان‌ها مسئولیت‌های افراد و بخش‌های مختلف به روشنی مشخص می‌شود و این باعث می‌شود که طبقه‌بندی مسئولیت‌ها آسان‌تر شود.
  • زنجیره‌ای مشخص از دستورات وجود دارد که باعث می‌شود کار‌ها بهتر پیش بروند.
  • از آن جا که در این نوع از سازمان‌ها مسئولیت‌های افراد به طور ویژه‌ای مشخص می‌شود، افراد برای انجام فعالیت‌های خود با هیچ شبهه‌ای روبه ور نمی‌شوند.
  • در این نوع از سازمان‌ها رویه‌ها و قوانین مشخصی وجود دارند. این مسأله باعث می‌شود که روابط بین فردی در این نوع از سازمان‌ها کاملاً مشخص و قابل پیش‌بینی باشند و از بی‌ثباتی و هرج و مرج جلوگیری شود.
  • در این نوع از سازمان‌ها فرهنگ و روابط کاری منظمی وجود دارند و این باعث می‌شود که بهتر و راحت‌تر بتوان به مقاصد و اهداف مورد نظر سازمان دست پیدا کرد..

البته سازمان‌های رسمی دارای برخی از معایب نیز هستند. برخی از اصلی‌ترین معایبی که در این سازمان‌ها وجود دارند شامل موارد زیر هستند:

  • در سازمان‌های رسمی برای ایجاد هر تغییر یا گرفته شدن هر تصمیمی نیاز است مجموعه‌ای از اقدامات انجام شود. این مسأله باعث می‌شود که سرعت تصمیم‌گیری‌ها بسیار کاهش پیدا کند.
  • در این نوع از سازمان‌ها رویه‌ها و فعالیت‌ها کاملاً مشخص هستند و تغییر‌پذیری بسیار کمی را شامل می‌شوند. این می‌تواند باعث شود که استعداد‌های افراد ناشناخته باقی بماند و پیشرفت کمتری در افراد حاصل شود.
  • بسیاری از صاحب نظران معتقد هستند که این نوع از سازمان نمی‌تواند نیاز‌ها را به طور کامل مهیا کند. در واقع در این نوع از سازمان‌ها صرفاً در مورد کار و ساختار آن صحبت می‌شود و از نقش‌های اجتماعی انسان‌ها صرف نظر شده است در حالی که نمی‌توان از نقش‌های اجتماعی انسان‌ها و روابط آن‌ها چشم پوشی کرد.

 

مزایا و معایب سازمان‌های غیر رسمی چیست؟

سازمان‌های غیر رسمی نیز دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. برخی از مهم‌ترین مزایای این سازمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ارتباطات و انجام کار‌ها در سازمان‌های غیر رسمی نسبت به سازمان‌های رسمی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. دلیل این مسأله این است که در این نوع از سازمان‌ها ارتباطات چند وجهی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کار‌ها را سریع‌تر انجام داد و نیازی به پیروی از زنجیره‌های از پیش تعیین شده و رسمی نیست.
  • ارتباطات اجتماعی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های بشر است. به وجود آمدن ارتباطات اجتماعی و انسانی در این نوع از سازمان‌ها باعث ایجاد احساس رضایت بیشتری در کارکنان و نیروی انسانی می‌شود و در اثر این مسأله، کار‌ها و فعالیت‌ها در سازمان بهتر پیش ‌می‌روند. سازمان‌های غیر رسمی محدودیت‌های بسیار کمتری نسبت به سازمان‌های رسمی دارند. در واقع در سازمان‌های رسمی دریافت بازخورد‌ها و واکنش‌ها راحت نیست و در بسیاری از مواقع اصلاً ممکن نیست. سازمان‌های غیر رسمی این محدودیت‌ها را ندارند.

برخی از معایب سازمان‌های غیررسمی شامل موازد زیر هستند:

همان طور که گفتیم این سازمان‌ها برنامه‌ریزی نشده هستند و به صورت تصادفی جلو ‌می‌روند. این مسأله اگرچه می‌تواند دارای مزایایی باشد، اما معایبی نیز دارد. در حقیقت این مسأله باعث می‌شود که نتوان سازمان‌های غیر رسمی را به راحتی مدیریت و کنترل کرد. این مسأله می‌تواند باعث ایجاد هرج و مرج در سازمان‌ها شود. یک سازمان غیر رسمی بیش از هر چیز دیگری بر استاندارد‌ها و هنجار‌های گروهی و اجتماعی دلالت دارد. در صورتی که این استاندارد‌ها برخلاف منافع و اهداف شرکت باشد، ممکن است باعث زیان سازمان غیر رسمی مورد نظر شود.

 

سازمان چیست؟

 

اهداف و اولویت‌های یک سازمان چیست؟

هر سازمانی دارای اهداف و اولویت‌های خاصی است. در واقع سازمانی موفق است که بتواند دید درستی از اولویت ها و هدفی که برای خودش تعیین کرده است، داشته باشد. در ادامه مهمترین اهداف و اولویت آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ماموریت

هر سازمانی از هر نوعی که باشد دارای یک هدف از پیش تعیین شده است که آن را تحت عنوان ماموریت می‌شناسند. همه افراد و نیرو‌های انسانی یک سازمان برای رسیدن به این ماموریت تلاش می‌کنند. ماموریت یک سازمان می‌تواند به صورت تلویحی یا به صراحت به اعضای گروه اعلام شود. اغلب اوقات زمانی که ماموریت به صراحت بیان می‌شود، به صورت یک بیانیه است که در یک برنامه‌ریزی استراتژیک باید مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار بگیرد.

چشم انداز

هر سازمانی دارای یک چشم انداز است. چشم انداز در واقع تصویری از موفقیت آینده‌ای است که سازمان قصد دارد به آن دست پیدا کند. داشتن این چشم‌انداز به سازمان و افرادی که در آن کار می‌کنند، کمک می‌کند که یک زمینه الهام داشته باشند و موفق‌تر عمل کنند.

ارزش‌ها

ارزش‌ها در واقع حد و مرز‌هایی هستند که یک سازمان برای رسیدن به اهداف خود از آن‌ها پیروی می‌کند. ارزش‌ها می‌توانند ارزش‌های واقعی اخلاقی باشند یا ارزش‌هایی باشند که از قبل مشخص شده‌اند. یکی از مثال‌های ارزش‌های یک سازمان می‌تواند در مورد چگونگی برخورد اعضای یک سازمان با یکدیگر و چگونگی ارتباطات آن‌ها با هم باشد.

اولویت‌های استراتژیک

یکی از مهم‌ترین مواردی که اعضای یک سازمان باید در رسیدن به اهداف خود مد نظر داشته باشند اولویت‌های استراتژیک هستند.
این اولویت‌ها نیز می‌توانند به صورت تلویحی یا صریحاً به کارکنان اعلام می‌شوند. اولویت‌های استراتژیک می‌توانند با وظایف هر کارکنی مرتبط باشند. در یک برنامه‌ریزی استراتژیک اهداف استراتژیک مشخص می‌شوند و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

 

پیشنهاد نویسنده: مزیت رقابتی چیست؟

 

جمع‌بندی

سازمان یک محیط نظام‌مند است که یک یا چند تن از افراد در آن برای رسیدن به یک هدف مشخص تلاش می‌کنند. به طور کلی دو مفهوم پر اهمیت در این مورد وجود دارد، ساختار منظم و اهداف گروهی. در واقع شرکت‌ها یا سازمان‌ها یک ابزار منطقی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها گروهی از افراد را کنترل کرد و آن‌ها را در جهتی خاص سوق داد تا یک هدف معین به دست بیاید. انواع مختلفی از سازمان‌ها وجود دارد. در هر صورت همه انواع سازمان‌ها دارای ویژگی‌ها و ارزش‌های خاصی هستند و از اولویت‌هایی پیروی می‌کنند. در این مطلب مفهوم سازمان را توضیح دادیم و جزئیات و مفاهیم مربوط به آن را بررسی کرده‌ایم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه