قانون مورفی چیست؟ به همراه مثال

27 تیر 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 تیر 1403
چتر
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

این روزها قانون مورفی به یکی از قوانین پر بحث و چالشی تبدیل شده است. به‌ طور کلی احتمالاً در جاهای مختلف شنیده باشید که این قانون ادعا دارد که هر چیزی که بتواند بد پیش برود، بد پیش خواهد رفت! اما این همه ماجرا نیست و داستان فقط به این نقطه ختم نخواهد شد. خیلی از افراد در زندگی روزمره از این قانون استفاده می‌کنند، چون بر این باورند که قرار دادن این اصل در زندگی، باعث می‌شود در برابر اتفاق‌های پیش رو پذیرش و درک راحت‌تری داشته باشیم. در ادامه با ما همراه شوید تا در مورد بطن قانون مورفی کندوکاو کنیم.

 

قانون مورفی به زبان ساده

آیا قانون مورفی واقعاً حقیقت دارد؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا کمی از تاریخچه آن مطلع شوید تا درک بهتری از این‌که این قانون از کجا نشاءت می‌گیرد داشته باشیم. این قانون به سال 1940 درست زمانی که مهندسی به نام ادوارد مورفی (Edward A. Murphy Jr) برای اولین بار صحبت از اساس قانون مورفی داشت برمی‌گردد. در آن زمان ادوارد روی پروژه‌ MX981 مرتبط با هوافضا و میزان تحمل انسان در برابر نیروی شتاب کار می‌کرد.

عکس تاریخی

گفته‌ها حاکی از آن است که یک روز که مورفی و دستیارش در آزمایشگاه کار می‌کردند، دستیار خطایی در نصب کردن حسگرها داشته که درنتیجه باعث دریافت نتیجه نادرست شده است. ادوارد نیز در واکنش به‌اشتباه به وجود آمده باحالت طنزگونه گفته:

” اگر راهی برای اشتباه کردن وجود داشته باشد، حتماً شخصی آن را پیدا خواهد کرد!”

این جمله درگذر زمان به شکل امروزی “هر چیزی که بتواند اشتباه شود، اشتباه خواهد شد” درآمده و روزانه توسط افراد زیادی در سرتاسر دنیا برای توجیه پیشامدهای گوناگون به کار می‌رود. بسیاری معتقدند که قانون مورفی نوعی فلسفه برای عینک بدبینی زدن و آماده شدن برای وقوع بدترین احتمالات و وقایع است؛ اما با این‌حال هنوز هم مردم از آن برای طنز و مزاح استفاده می‌کنند. با این‌حال قانون مورفی به همین‌جا ختم نمی‌شود. تعبیر دیگری که از قانون مورفی وجود دارد می‌گوید: همیشه دو یا چندراه برای انجام هر کاری وجود دارد که یکی از این روش‌ها قطعاً به یک فاجعه منجر خواهد شد؛ همیشه کسی وجود دارد که آن را انجام بدهد! با شنیدن این جمله نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که هر تصمیمی که بگیرید ناگزیر اشتباه خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: قدرت اراده چیست؟

 

مثال هایی از قانون مورفی

کودک

هزاران مثال از اتفاق‌های توجیه‌پذیر با قانون مورفی وجود دارد که این روزها افراد در سرتاسر دنیا آن‌ها را می‌پذیرند. برای نمونه می‌توان به این مورد اشاره کرد که: اگر لقمه کره مربای شما روی زمین بیفتد، حتماً آن سمتی که روی زمین قرار می‌گیرد، بخشی است که به آن کره و مربا زدید یا حتی یک قانون نانوشته دیگر که باور دارد هر بار ماشین خود را بشویید دقیقاً همان موقع باران می‌بارد! قانون مورفی به انسان کمک می‌کند تا خودش را برای آینده و اتفاق‌های احتمالی آماده کند. شاید فکر کنید چطور نگرش منفی این‌چنینی می‌تواند ما را برای اتفاقات پیش رو آماده کند؟ در پاسخ باید بگوییم هر زمان که ذهن شما توسط این قانون در تلاشی برای تجزیه‌وتحلیل ریسک برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر باشد، خلاقیتش افزایش پیداکرده و با پیش‌بینی کردن هر چیزی که می‌تواند باعث خراب‌کاری شود عملاً شما را برای پلن بی و وقوع هر رویدادی آماده خواهد کرد.

 

مطلب پیشنهادی: اصل پارتو چیست؟

 

پیروی از قانون مورفی چه تأثیری دارد؟

کمتر کسی تابه‌حال نام قانون مورفی را نشنیده‌ است. این قانون خیلی سریع بین افراد تحصیل‌کرده و عموم مردم به‌عنوان یک باور یا زنگ خطر رواج پیدا کرد. در وقع مورفی نگرشی است که در مواجه با مشکلات و چالش‌های روزمره استفاده می‌کنند و باعث می‌شود فرد خود را برای بروز هر اتفاقی تجهیز و آماده کند. شاید در نگاه اولیه قانون مورفی یک دیدگاه منفی تلقی شود اما باید بدانید به کمک همین قانون در علم مهندسی، باعث شده تا طراحان و افراد فعال در این زمینه در طراحی‌ها برنامه‌ریزی‌های خود تمامی جوانب احتیاطی را رعایت کرده و ریسک‌های ناشی از خطاهای احتمالی را شناخته و مطابق با آن عمل کنند. اما این قانون در فرهنگ‌عامه مردم نیز بسیار رواج پیداکرده به‌گونه‌ای که همواره در سینما، طنز و حتی مکالمات روزمره نیز استفاده‌شده و معمولاً برای توضیح دادن رویدادهای غیرمنتظره و وضعیت‌های ناخوشایند آن را به کار می‌گیرند.

 

قانون مورفی در زندگی روزمره

مرد

قانون مورفی فقط در یک قالب بیان نمی‌شود. ممکن است فکر کنید هیچ‌گاه در زندگی روزمره این نگرش منفی را نداشته و از به اصل این قانون باور ندارید. در ادامه مثال‌های معروفی که روزانه در قسمت‌های مختلفی از زندگی اعم از عاشقانه، فنّاوری و … استفاده می‌کنیم را برایتان آورده‌ایم تا بدانید قانون مورفی بیشتر زندگی و نگرش همه انسان‌ها را خواه یا نا خواه در برگرفته است.

  • هیچ‌چیز آن اندازه که به نظر می‌رسد آسان نیست.
  • هر کاری بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید، طول می‌کشد.
  • اگر همه‌چیز را به حال خود رها کنیم، شرایط نه‌تنها بهتر نشده بلکه بدتر خواهد شد.
  • نوری که ته تونل نشان‌دهنده رسیدن یک قطار دیگر ‌است!
  • دنیای تکنولوژی توسط افرادی تصرف‌شده که در حال مدیریت چیزهایی هستند که اطلاعی از آن ندارند.
  • هر چیز خوبی تمام می‌شود
  • مردا / زن‌های خوب همه ازدواج کردند.
  • اگر کسی ازدواج نکرده، حتماً یک مشکلی داشته.
  • هرچقدر یک نفر را کمتر دوست داشته باشید، او بیشتر عاشق شما می‌شود.
  • بخند! فردا روز بدتری خواهد بود!
  • همه‌چیز به ‌یک‌باره خراب می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: قانون پارکینسون چیست؟

 

قوانین مشابه با قانون مورفی

ترافیک

ممکن است فکر کنید هیچ قانون یا فلسفه‌ای در دنیا به‌اندازه قانون مورفی بدبین و منفی نیست اما جالب است بدانید قوانین زیادی وجود دارند که برخی از آن‌ها را از قدیم تحت عنوان خرافه شنیده‌ایم اما در دنیای امروزی به‌عنوان یک قانون تلقی می‌شود. در ادامه سعی کردیم تا معروف‌ترین آن‌ها را توضیح دهیم: اولین قانون مشابه با مورفی، قانون ناگفته (The Unspeakable Law) است که طبق این قانون هر وقت صحبت از اتفاق یا هر چیز خوبی کنید، از شما دور خواهد شد و اگر از اتفاق‌های بد صحبت کنید، برایتان اتفاق خواهند افتاد. قانون طلایی (Gold Law) می‌گوید اگر کفشی درست اندازه پای شما باشد، پس کفش زشتی است، اگر از عاشقان کفش و خرید هستید، حتماً این مورد را به‌کرات تجربه کرده‌اید. قانون اتور (Etorre) می‌گوید، هرگاه رانندگی می‌کنید، در لاین دیگر خیابان ماشین‌ها بسیار سریع‌تر حرکت می‌کنند. قانون لیبرمن (Lieberan Law) معتقد است که همه افراد دروغ می‌گویند اما چون کسی گوش نمی‌دهد، پس اهمیتی ندارد!

 

مطلب پیشنهادی: چگونه پولدار شویم؟

 

سخن آخر

قانون مورفی یادآور این حقیقت است که زندگی مملو از اتفاقات غیرمنتظره بوده که منجر به وقوع اشتباهات در برنامه‌ریزی‌ها، زندگی روزمره و هدف‌گذاری‌های انسان می‌شود. ترکیب این قانون با طنز امروزی باعث می‌شود تا همیشه برای بدترین احتمالات آماده باشیم. همه ما خواسته یا ناخواسته به طریقی با اصل مورفی پیوند باور و فلسفه داریم پس بهتر است در مواجه با چالش‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و از مسیر زندگی لذت ببریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید. برای شروع یک تجربه جدید، با من در ارتباط باشید. https://www.karlancer.com/profile/182210

دیدگاه شما

بدون دیدگاه