تبلیغات و بازاریابی در توالت و دستشویی! 🚽

30 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 خرداد 1403
تبلیغات در توالت
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

شاید با خواندن عنوان مقاله تعجب کرده باشید، ولی بگذارید یک تجربه مشترک را با شما در میان بگذاریم. وقتی در توالت‌های عمومی هستیم، احتمالا دقایقی به خواندن نوشته‌های مردم مثل یادگاری، دشنام، شعر، داستان، شعار اعتراضی، شماره تلفن و…پشت در دستشویی مشغول هستیم! حالا فرض کنید که به جای این نوشته‌ها، تبلیغات باشند. جالب نیست؟

تبلیغات در توالت یا دستشویی‌های عمومی، یکی از روش‌های تبلیغاتی محیطی جالب و البته کمتر رایج است که کشورهای مختلف در حال گسترش است. روشی تبلیغاتی جالب با بازدهی خوب که کمتر به ذهن کسی می‌رسد. ولی چرا این نوع تبلیغات، یکی از عالی‌ترین و به صرفه‌ترین روش‌های تبلیغات محیطی است؟ با ما تا انتهای این مقاله ی کوتاه همراه باشید.

 

روش‌ها و محل‌های تبلیغات در دستشویی و توالت

برای تبلیغات در دستشویی یا توالت، می‌توان از انواع تبلیغات کاغذی یا صفحه نمایش دیجیتالی استفاده کرد. این تبلیغات را می‌توان در محل‌های زیر نصب کرد:

  • دیوارهای ورودی و محیط دستشویی (محل صف یا انتظار مردم)
  • اطراف سینک (محل شستشوی دست و صورت)
  • پشت در یا دیوار اطراف توالت (روبه‌رو یا اطراف فرد نشسته در توالت ایرانی یا فرنگی)
  • بالای توالت سرپایی (روبه‌روی چشمان فرد ایستاده)
  • روی دستمال کاغذی!
  • روی زمین
  • و…

تبلیغات در دستشویی

مزایای تبلیغات در توالت یا دستشویی

1- جلب توجه مخاطب و بازدهی بالا

اولین و بزرگترین مزیت تبلیغات در دستشویی یا توالت، جلب توجه بالای مخاطب است. بر خلاف سایر تبلیغات محیطی که افراد می‌توانند به راحتی از توجه به آن‌ها صرف نظر کنند، فردی که در صف دستشویی یا پشت سینک ایستاده یا در توالت نشسته است، هیچ انتخاب دیگری جز زل زدن به جلو یا دیوار اطراف خود ندارد! پس مجبور است تبلیغات شما را هم ببیند. همچنین در بسیاری از موارد، افراد هنگام استفاده از توالت فرنگی، مشغول چک کردن گوشی خود هستند. پس می‌توانند با گوشی خود از تبلیغ شما عکس بگیرند، آدرس سایت یا پیج شما را تایپ کنند یا QR code آن را اسکن کنند. پس می‌توانید روی بازدهی بالای این نوع تبلیغات هم حساب باز کنید.

2- طیف گسترده محل‌ها و مکان‌ها جهت نصب تبلیغات

کمتر جایی را پیدا می‌کنید که دستشویی عمومی نداشته باشد. مراکز تجاری مثل پاساژها و مجتمع‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، مراکز تفریحی، هنری و ورزشی، متروها، مساجد و حرم‌ها، استراحتگاه‌های بین راهی، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری، دانشگاه‌ها و بسیاری از مراکز دولتی یا خصوصی، دارای دستشویی‌های عمومی رایگان یا پولی هستند. پس به راحتی می‌توانید در بسیاری از مکان‌های داخل یا خارج شهر، تبلیغات مورد نظر خود را نصب کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بازاریابی چریکی چیست؟

 

3- امکان هدفگیری مخاطبان بر اساس سبک زندگی یا سلیقه

یکی از بزرگ‌ترین معایب تبلیغات محیطی نسبت به تبلیغات اینترنتی این است که نمی‌توانید مخاطب مورد نظرتان را با دقت بالا هدفگیری کنید. برای مثال اگر یک بیلبورد تبلیغاتی در خیابان نصب کنید، هر فردی با هر شغل، سلیقه یا سبک زندگی می‌تواند آن را ببیند. مخاطبانی که شاید اصلا به درد محصول یا خدمت شما نخورند. در تبلیغات داخل دستشویی یا توالت، می‌توانید تا حد زیادی این مساله را حل کنید و مخاطبان دلخواه خود را با دقت بالا هدف بگیرید. چند مثال در این باره می‌زنیم:

  • بسیاری از مراجعه کنندگان به فرودگاه‌ها یا پایانه‌های حمل و نقل، مسافران هستند. پس می‌توانید در دستشویی این مکان‌ها، تبلیغاتی مثل صرافی، کالاها و اقلام مسافرتی، خدمات تور، ویزا و مهاجرت و… نصب کنید.
  • اگر محصول یا خدمتی با موضوع سلامتی، بهداشت یا درمان دارید، دستشویی‌های بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای نصب تبلیغات باشند.
  • بسیاری از افرادی که برای خرید یا تفریح، سری به مراکز تجاری می‌زنند، غذا را هم بیرون می‌خورند. پس اگر رستوران یا کافه در نزدیکی آن مراکز تجاری دارید، می‌توانید روی تبلیغات خود در دستشویی این مکان‌ها حساب باز کنید.
  • اکثر مراجعه‌کنندگان به مراکز تفریحی مثل شهربازی‌ها، کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. تبلیغاتی مثل اسباب‌بازی، بازی‌های کامپیوتری، گیم نت، بیلیارد، بولینگ، اتاق فرار، پینت بال و… می‌توانند تبلیغات مناسبی برای هدفگیری این قشر در شهربازی‌ها باشند.
  • و…

تبلیغات در دستشویی

4- امکان هدفگیری مخاطبان بر اساس جنسیت

یکی از مزیت‌های بسیار خاص تبلیغات در دستشویی، هدفگیری مخاطبان بر اساس جنسیت است. چیزی که نه تنها در سایر تبلیغات محیطی، بلکه حتی در قوی‌ترین تبلیغات اینترنتی هم نمی‌توانید به طور خیلی دقیق آن را انجام دهید. به این دلیل که جنسیت بسیاری از کاربران اینترنتی برای هدفگیری، یا نامشخص است یا توسط خود کاربر به اشتباه تعیین شده است. مثلا فرض کنید که شما بدون لاگین در دیجی کالا، به جستجوی محصولات بپردازید یا هنگام ثبت نام، جنسیت خود را به اشتباه انتخاب کرده باشید و سایت، جنسیت واقعی شما را تشخیص ندهد. پس می‌توانید انتظار داشته باشید که تبلیغات کاملا نامرتبط با جنسیت‌تان به شما نشان داده شود!

تقریبا تمام دستشویی‌های عمومی در ایران و جهان (به جز برخی موارد خاص یا مراکز کوچک)، تفکیک جنسیتی شده هستند تا آقایان و خانم‌ها بتوانند احساس راحتی بیشتری داشته باشند. همین امر موجب می‌شود که اگر قصد تبلیغات در دست‌شویی یا توالت را دارید، بتوانید جنسیت مخاطبان خود را با دقت بسیار بالا هدف بگیرید. برای مثال اگر تبلیغی با موضوع لوازم آرایشی یا لباس زنانه دارید، در دستشویی‌های زنانه تبلیغ کنید.

 

مطلب پیشنهادی: نورومارکتینگ چیست؟

 

5- ارزان بودن

با این که این سبک تبلیغ، هنوز در بسیاری از کشورها و از جمله ایران جا نیفتاده، ولی معمولا نسبت به سایر روش‌های تبلیغات محیطی مثل بیلبورد، تراکت و…، تبلیغات نسبتا ارزانی حساب می‌شوند. چون هم نیاز به تهیه تعداد زیاد بنر (کاغذ) یا صفحه دیجیتالی ندارید و هم با نصب هر تبلیغ کاغذی یا صفحه دیجیتالی در هر دستشویی، روزانه ده‌ها یا صدها مخاطب فقط از یک مکان دارید؛ مخاطبانی که می‌توانند به مشتریان شما تبدیل شوند. همچنین اگر کرایه‌ روزانه یا ماهانه‌ای هم بخواهند از شما بگیرند، خیلی ارزان‌تر از سایر مکان‌هاست.

تبلیغات روی دستمال توالت

خلاصه مطلب

تبلیغات در توالت یا دستشویی، یکی از روش‌های جالب و خاص تبلیغات محیطی است. بازدهی بالا، امکان نصب در طیف گسترده ای از مکان‌ها و قابلیت هدفگیری مخاطب بر اساس جنسیت از بزرگ‌ترین مزایای این سبک تبلیغات هستند. نظر شما در مورد این سبک تبلیغات چیست؟ آیا تاکنون در دستشویی یا توالت، با تبلیغات مواجه شده‌اید؟ تجریبات یا نظرات خود را بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب سروش کفایتی
سروش کفایتی هستم. از سال 1398 با کارلنسر در بخش مارکتینگ و سئو همکاری دارم. محتوانویس نیستم. گاهی در مورد برخی موضوعات مورد علاقه ام می‌نویسم. https://www.karlancer.com/profile/24945

دیدگاه شما

بدون دیدگاه