الگوریتم بهینه سازی عنکبوت اجتماعی در متلب

24 تیر 1403 - آخرین بروزرسانی: 24 تیر 1403
الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی در متلب
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

برنامه متلب، یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارمی می‌باشد که از آن برای انواع توابع ریاضیات و سایر مفاهیم پایه ریاضی مثل هندسه و… از آن استفاده می‌شود. در واقع این برنامه بسیار کاربردی است و از آن مهندسین زیادی استفاده می‌کنند تا دیتا‌های خودشان را بهتر جمع‌آوری کنند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با یکی از الگوریتم‌ها به نام الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی در متلب آشنا کنیم.

 

تاریخچه الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی در متلب

این الگوریتم که آن را به صورت اختصاری الگوریتم بهینه ساز عنکبوت SSO یا Social spider Optimization Algorithm نیز می‌نامند، توسط فردی به نام Cuevas و همکارانش در سال ۲۰۱۳ ارائه و معرفی شده است. در واقع می‌توان گفت این الگوریتم یکی از جدیدترین الگوریتم‌های متاهیورستیک یا فراابتکاری است که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند. این الگوریتم می‌تواند در پروسه بهینه‌سازی کمک‌کننده باشد.

استخدام برنامه نویس متلب

 

طرح کلی الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی چگونه است؟

عنکبوت یکی از حیواناتی است که در حوزه علوم مهندسی مصنوعی، به صورت گسترده و به عنوان نماد از آن استفاده می‌شود. وقتی یک عنکبوت به سمت یک موقعیت خاص حرکت می‌کند، از خود یک ارتعاش خاص به جا می‌گذارد که این ارتعاش در کل شبکه پخش می‌شود. تمامی عنکبوت‌های دیگر می‌توانند آن را دریافت کنند و در صورت لزوم به آن نقطه حرکت کنند.

 

الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی

الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

در الگوریتم بهینه‌سازی عنکبوت اجتماعی دو مؤلفه بسیار مهم وجود دارد تحت عنوان اعضا و تور مشترک. اعضای اجتماع عنکبوت‌ها در یک کلونی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول عنکبوت‌های نر هستند که تنها سی درصد کل جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند. دسته دوم عنکبوت‌های ماده هستند که هفتاد درصد کلونی را به خود اختصاص می‌دهند. عنکبوت‌های نر به دو دسته غالب و غیر غالب تقسیم می‌شوند؛ عنکبوت‌های نر غالب از ویژگی‌هایی جسمانی و سلامت بیشتری برخوردار‌ند. عنکبوت‌های ماده با توجه به ارتعاشاتی که دریافت می‌کنند و با توجه به وزن و فاصله اعضا تصمیم می‌گیرند، به کدام عنکبوت نر علاقه خود را نشان دهند. البته بدیهی است که عنکبوت‌های نر غالب شانس بیشتری برای جفت‌گیری دارند. در طی عملیات جفت‌گیری که معمولاً توسط عنکبوت‌های نر و ماده غالب انجام می‌شود، اطلاعات بین اعضا قابل رد و بدل هستند.

 

این مقالات را هم بخوانید:

ترسیم انواع نمودار در متلب

الگوریتم غذایابی باکتری در متلب

کنترل غیر خطی در متلب

الگوریتم میگو در متلب

تشخیص چهره با متلب

 

در واقع فرآیند جفت‌گیری علاوه بر تضمین بقای کلونی باعث تبادل اطلاعات نیز می‌شود. جالب است بدانید که یک عنکبوت نر غالب، با یک یا همه ماده‌ها در یک محدوه خاص برای تولید فرزندان و تبادل اطلاعات چفت می‌شود.
در الگوریتم شبیه‌سازی شده با این روش، در واقع تور مشترک همان شبکه یا وب مشترک است که نشان دهنده فضای جست و جو است. هر راه حل موجود در فضای جست و جو، در واقع نمایانگر یک عکبوت در یک موقعیت خاص است و وزن هر عنکبوت نیز نشان دهنده مقدار سازگاری آن راه حل است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه