پست پروداکشن رندر چیست؟

28 تیر 1403 - آخرین بروزرسانی: 28 تیر 1403
پست پروداکشن رندر چیست
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

به طور خلاصه می‌توان گفت که پست پروداکشن رندر، یک مهارت و تکنیک در برنامه فتوشاپ است که رندر‌ها را به صورت طبیعی‌تر برای شما باز‌سازی می‌کند. مهم‌ترین کاربرد پست پروداکشن، در کار‌های معماری و برای معماران یا دانشجو‌های معماری است؛ در واقع بسیاری از این افراد تمایل دارند تا پس از طراحی سه بعدی خود و رندر‌گیری آن‌ها در انواع نرم‌افزار‌هایی مانند: 3Dsmax، Lumion، Revit، Sketchup، VRay و … بتوانند آن‌ها را به صورت زنده‌تر و طبیعی‌تر مشاهده کنند. پست پروداکشن رندر‌ها این کار را انجام می‌دهند.

 

پست پروداکشن رندر‌ها چه اهمیتی دارند؟

در سال‌های اخیر رندر‌ها در پروژه‌های معماری اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند، زیرا به معمار و طراح طرح کمک می‌کنند تا طرح ذهنی خود را به بهترین حالت ممکن نشان دهد و بتواند کارفرما را قانع کند. البته که تنها کاربرد پست پروداکشن‌ها در زمینه معماری نیست، پست پروداکشن‌ها در موارد دیگری مانند ساخت انیمیشن‌ها و کار‌های سینمایی نیز کاربرد دارد.

انجام رندر 3 بعدی با کمترین قیمت

 

کاربرد‌های پست پروداکشن چیست؟

پست پروداکشن به شما این اجازه را می‌دهد، هر تغییری که در ذهن دارید را به رندر خام خود اضافه کنید تا طرح بهتری ساخته شود. برای مثال ممکن است شما دوست داشته باشید تا نورپردازی داخلی را تغییر دهید. مواردی را به طرح اضافه کنید، برای مثال یک انسان یا درخت، طرح را در روز یا شب اعمال کنید و یا حس فصول مختلف را به طرح القا کنید یا بعضی متریال‌ها را تغییر دهید. در تمامی این موارد، پست پروداکشن‌ها تمامی این کار‌ها را برای شما انجام می‌دهند. دقت کنید که هدف نهایی تمام این تغییرات بالا رفتن کیفیت رندر شما و ایجاد حال و هوای هرچه طبیعی‌تر در آن است.در ادامه به توضیح و تفسیر انواع تغییراتی که پست پروداکشن‌ها می‌توانند برای شما ایجاد کنند می‌پردازیم:

کاربرد پست پروداکشن در نورپردازی:

اهمیت نورپردازی بسیار زیاد است. کافی است برای پی بردن به اهمیت نورپردازی به اطراف خود نگاهی بیندازید. نورپردازی مناسب جلوه خاصی به‌اشیا می‌بخشد؛ از این مسأله در موقعیت‌های متفاوت و متنوعی استفاده می‌شود. مثلاً فروشگاه‌های مختلف سعی می‌کنند با نورپردازی مناسب جلوه بیشتری به ویترین‌های خود ببخشند، پیج‌های اینستگرامی سعی می‌کنند با نورپردازی مناسب، جلوه بیشتری به عکس‌های کالا‌های خود ببخشند و مشتری بیشتری را جذب کنند. حتی مدل‌ها نیز با ایجاد تغییرات روی عکس‌های خود و ایجاد نورپردازی بهتر سعی می‌کنند تا عکس‌های جذاب‌تری را به دست بیاورند. در طراحی‌های معماری نیز اهمیت نورپردازی مشخص است و یک نورپردازی خوب و مناسب می‌تواند، جلوه خاصی به طرح معماری شما ببخشد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در پست پروداکشن‌ها وجود دارد، بخش نورپردازی است و شما با استفاده از گزینه Adjustment می‌توانید در قسمت‌های مختلف طرح خود نورپردازی ایجاد کنید. یا در قسمت‌های مورد نیاز سایه ایجاد کنید؛ این گزینه در پست پروداکشن کاربرد‌های دیگری نیز دارد. مثلاً می‌تواند رندر خام، را به حالت روز یا شب در بیاورد و هم چنین با استفاده از براش‌های موجود می‌توان حس و حال فصل‌های مختلف را به رندر مورد نظر بخشید.

2کاربرد پست پروداکشن در شیت‌بندی:

قطعاً یک ساختمان خالی و بدون هیچ تزیینات یا آبجکت زنده‌ای نمی‌تواند به اندازه کافی جذاب و نظرگیر باشد. بنابراین پست پروداکشن به شما این توانایی را می‌دهد که طرح خود را با افزودن موارد متعدد طبیعی‌تر و جذاب‌تر کنید. برای مثال می‌توانید ساختمان را به صورت مبله در آورید و انواع‌ اشیاء لازم را به طرح خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید از آیتم‌های زنده‌ای مانند درخت‌ها، ابر‌ها، پرندگان، سبزه‌ها یا موارد دیگر استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

 

3- کاربرد پست پروداکشن در تصحیح رنگ‌ها:

شما می‌توانید با استفاده از پست پروداکشن‌ها رنگ‌های مختلف و دلخواهتان را به طرح خود اضافه کنید. هم چنین می‌توانید تیرگی و روشنی سازه را تغییر دهید و آن را به صورت دلخواه در بیاورید.

آموزش پست پروداکشن

4کاربرد پست پروداکشن در تغییر متریال‌ها:

یک سازه معماری یا هر طرح اولیه دیگری که آن را در پست پروداکشن پیاده‌سازی می‌کنید، می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد و از متریال‌های متفاوتی ساخته شده باشد؛ با استفاده از این تکنیک در پست پروداکشن شما می‌توانید روی طرح خود متریال مورد نظر را پیاده‌سازی کنید. یا حتی می‌توانید با امتحان چندین متریال مختلف بهترین آن‌ها را شناسایی کنید و از آن استفاده کنید.

5جاگذاری:

یکی دیگر از امکاناتی که پست پروداکشن برای شما فراهم می‌کند، قرار دادن طرح‌تان در فضای یک شهر واقعی است. در واقع نرم‌افزار برای این کار تصاویر مختلف را در لایه‌های مجزا با یکدیگر ترکیب می‌کند. شما با انجام این کار و پیاده‌سازی آن در پست پروداکشن افکت‌های متعددی را بر روی طرح خود اعمال می‌کنید. نتیجه نهایی طوری خواهد بود که مخاطب در تشخیص این که طرح شما یک عکس واقعی است یا یک طرح ذهنی به مشکل بر می‌خورد.

 

این مقاله را هم بخوانید: نرم افزارهای طراحی سه بعدی

 

چرا باید پست پروداکشن را به کار بگیریم؟

حافظه تصویری انسان‌ها، از ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به حواس دیگر برخوردار است. از طرف دیگر نیز در معماری، یکی از مهم‌ترین نکات این است که طرح شما جذاب و گیرا باشد تا هم بتواند کارفرما و سرمایه‌گذار یا مشتری را به خود جذب کند و هم با ماندگار شدن در حافظه‌ها، شما را به یک معمار مشهور و معروف تبدیل کند.
از پست پروداکشن‌ها تحت عنوان عملیات نهایی در طراحی و در واقع پرداخت نهایی یاد می‌کنند. علت این نام‌گذاری در واقع این است که اگر شما در مراحل عملیات رندرینگ، چیزی را از قلم انداخته و فراموش کرده باشید یا به هر دلیلی با یک بازبینی دیگر ترجیح دهید که تغییراتی ایجاد کنید، می‌توانید این کار را در مرحله پست پروداکشن انجام دهید.
در سال‌های اخیر با رشد و پیشرفت علم معماری و خلاقیت هرچه بیشتر معماران، افراد متخصص این رشته سعی دارند از هر تکنیکی استفاده کنند تا بتوانند کار‌ها و طراحی‌های خود را بهتر و به شیوه جذاب‌تر و گیرا‌تری تهیه کنند و در بازار رقابتی معماری برنده شوند و پیشتاز باشند.

پست پروداکشن رندر

از چه نرم‌افزاری برای پست پروداکشن استفاده کنیم؟

نرم‌افزار‌های مختلفی وجود دارند که پست پروداکشن را برای شما انجام می‌دهند، اما یکی از بهترین و پرکاربرد‌ترین این نرم‌افزار‌ها، نرم‌افزار فتوشاپ است. زیرا این نرم‌افزار هم طرز کار نسبتاً ساده‌تری دارد و شما را در حین کار کردن با آن گیج و سر درگم نمی‌کند و هم خروجی خوب با حجم مناسبی نیز دارد. جالب است بدانید که برای انجام پروسه پست پروداکشن، اهمیتی ندارد که شما طرح خود را در چه برنامه و نرم‌افزاری بارگیری کرده‌اید. در واقع فقط کافی است که طرح نهایی خود را رندر‌گیری کرده و آن را به نرم‌افزار مورد نظر خود برای انجام پست پروداکشن منتقل کنید.

 

مطلب پیشنهادی: موکاپ چیست؟

 

آیا امکان ایجاد این تغییرات در طرح با خود نرم‌افزار‌های رندر‌گیری وجود ندارد؟

ممکن است شما نیز به این فکر کرده باشید که اگر امکان انجام این تغییرات بر روی طرح در خود نرم‌افزار‌های رندر‌گیری وجود داشت، دیگر نیازی به استفاده از یک نرم‌افزار جدا برای انجام پروسه پست پروداکشن نبود، کار بسیار راحت‌تر می‌شد. جالب است بدانید که این امکان در نرم‌افزار‌های رندر‌گیری نیز وجود دارد، اما اغلب معماران و کاربران استفاده از فتوشاپ یا یک برنامه نرم‌افزار دیگر را برای انجام پروسه پست پروداکشن ترجیح می‌دهند اما دلیل این مسأله چیست؟
اگر پست پروداکشن را نیز با خود نرم‌افزار رندرگیری انجام دهید، یکی از مشکلات عمده‌ای که ایجاد می‌شود این است که زمان رندر‌گیری به طور ویژه‌ای افزایش می‌یابد. و فایل پروژه شما بسیار سنگین خواهد شد و بالطبع سرعت سیستم شما را پایین می‌آورد.
از مزایای استفاده از فتوشاپ برای پست پروداکشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کار با آن بسیار راحت و ساده است.
  2.  استفاده از فتوشاپ به نسبت استفاده از نرم‌افزار‌های رندرگیری، باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود.
  3. شما می‌توانید به راحتی اجسام مختلف را جا به جا کنید.
  4. شما این امکان را دارید که در هر زمانی که بخواهید تغییرات ایجاد شده را به روز‌رسانی کنید.
  5.  فتوشاپ به نسبت دیگر نرم‌افزار‌ها، امکانات بسیار بیشتری را به شما برای انجام پروسه پست پروداکشن در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

آیا انجام پست پروداکشن ضرورت دارد؟

نمی توان گفت انجام پروسه پست پروداکشن ضروری است، اما می‌توان گفت اگر می‌خواهید یک پروژه رندر با کیفیت به مخاطب خود تحویل دهید، انجام آن لازم است. زیرا با استفاده از تکنیک پست پروداکشن و افزودن نورپردازی مناسب و پرسوناژ‌ها و افزودن آبجکت‌ها و موارد دیگر، شما می‌توانید نمای واقعی‌تری را از طرح خود به مخاطب ارایه دهید و تأثیر بهتری روی کارفرما بگذارید. سرمایه‌گذار با دیدن پروژه شما در یک حالت طبیعی‌تر و زنده‌تر، می‌تواند بهتر به قابلیت‌های پروژه شما پی ببرد و با خیال آسوده‌تری بر روی آن سرمایه‌گذاری کند.

پست پروداکشن رندر

بازار کار پست پروداکشن چگونه است؟

جالب است بدانید که انجام عملیات پست پروداکشن، به قدری در دنیای امروز اهمیت دارد که یک متخصص جدا برای انجام این کار وجود دارد. در واقع یک نفر طراحی طرح را انجام می‌دهد و متخصص دیگری طرح نهایی را تحویل می‌گیرد و روی آن عملیات پست پروداکشن را انجام می‌دهد. جالب است بدانید که این کار در خارج از ایران درآمد خوبی دارد، به طوری که یک متخصص پست پروداکشن در خارج از ایران درآمدی در حدود ۱۸۰۰۰ دلار به صورت سالانه دارد و این مسأله باعث شده است که بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند یادگیری این تخصص را در صدر جدول اولویت‌های خود قرار دهند. شما با یادگیری این مهارت می‌توانید در دفاتر معماری به عنوان یک متخصص پست پروداکشن استخدام شوید و از این راه به کسب درآمد بپردازید.

 

مطلب پیشنهادی: موکاپ چیست؟

 

چند مثال از تغییرات در پروسه پست پروداکشن:

آسمان:

آسمان از موارد بسیار مهمی است که تقریباً در تمامی کار‌های پست پروداکشن باید به طور ویژه‌ای به آن توجه شود. ممکن است شما ترجیح دهید آسمان شب یا روز را نمایش دهید. در هر حالت یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که آسمان شب خیلی تاریک‌تر از آسمان روز نیست، بلکه مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در ابرهاست و ابر‌های آسمان شب کمی از ابر‌های آسمان روز تاریک‌تر هستند. همچنین توجه کنید که اگر ساختمان طراحی شما رنگ روشن دارد، بهتر است برای نمای بیشتر آن را در آسمان شب نمایش دهید و اگر رنگ ساختمان شما تیره است، برای جلوه بیشتر آن می‌توانید از آسمان روز یا غروب استفاده کنید.
در مثال دیگری فرض کنید که می‌خواهید این احساس را به بیننده القا کنید که تازه باران باریده است. در این شرایط می‌توانید زمین را به صورت مرطوب نمایش دهید، همچنین می‌توانید از مردم با لباس‌های زمستانی یا وسایلی مانند چتر‌ها در زمینه استفاده کنید.

حرفه پست پروداکشن رندر

خلاصه:

در دنیای امروز با پیشرفت معماری و هرچه بیشتر شدن رقابت در دنیای معماری و در عرصه ساخت و ساز، هر چیزی که باعث شود که بتوان در این رقابت بهتر عمل کرد مورد استقبال معماران قرار می‌گیرد. پست پروداکشن یک نوع تکنیک است که با استفاده از آن می‌توان انواع طرح‌ها را به صورت طبیعی‌تر بازآفرینی کرد که این امر کمک می‌کند تا هم طراحی‌های شما بیشتر در ذهن‌ها باقی بمانند، هم در جذب کارفرما و سرمایه‌گذار به شما کمک می‌کنند.
در نتیجه اگر به دنبال آن هستید که طرح خود را به بهترین شکل ممکن تهیه کنید و به مخاطب تحویل دهید، ضروری است که فرایند پست پروداکشن را انجام دهید. جالب است بدانید که پروسه پست پروداکشن، آن قدر تخصصی است که به صورت یک حرفه جدا وجود دارد و متخصصان آن در شرکت‌های معماری فعالیت می‌کنند و درآمد کسب می‌کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه