شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

15 مهر 1403 - آخرین بروزرسانی: 15 مهر 1403
شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارد
زمان تقریبی مطالعه: 22 دقیقه

فرقی نمی‌کند چه کاری انجام می‌دهید، مهم نیست سن شما چقدر است. شما می‌توانید یک پزشک، سیاستمدار، معلم، کارآفرین و حتی یک کارمنده ساده باشید، این‌ها هم حتی اهمیتی ندارد. مهم این است که چقدر جاه طلب هستید؟ چقدر می‌خواهید در زندگی خودتان موفق شوید؟ چقدر می‌خواهید فرد تأثیر‌گذاری در زمینه کاری و یا در جامعه خودتان باشید؟ همه افراد موفق در یک صفت با یکدیگر برابر هستند؛ این افراد کاریزماتیک هستند! در این محتوا قصد داریم در مورد شخصیت کاریزماتیک صحبت کنیم. قرار است بگوییم دقیقاً شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای کاریزماتیک بودن باید چه کار‌هایی انجام داد؟ کاریزما چه کمکی به ما می‌کند؟ پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

شخصیت کاریزماتیک چیست؟

شخصیت کاریزماتیک، شخصیتی است که دارای ویژگی‌های فردی و اجتماعی منحصر به فردی است. در واقع این نوع شخصیت خودش شامل ویژگی‌های رفتاری بسیار زیادی است. مهمترین این ویژگی‌ها قدرت رهبری و متقاعد کردن افراد می‌باشد. در واقع آن‌ها توانایی این را دارند که برای یک جامعه، سازمان، کارمندان و … تصمیمات مهم و به موقع بگیرند. فردی که کاریزما دارد، سعی می‌کند تصمیمی بگیرد که برای اکثریت یک جامعه مفید باشد. این شخص یک رهبر بی‌نظیر است که می‌تواند مسیر درست را از مسیر غلط تشخیص دهد.

شخصیت کاریزماتیک توانایی این را دارد که افراد را متقاعد به انجام کار‌هایی بکند که باید خودش انجام دهد. شاید در نگاه اول وقتی به این جمله فکر می‌کنید، تصور کنید که این شخصیت یک دیکتاتور است، اما اینطور نیست. در واقع یک رئیس باید کاریزماتیک باشد. یک رئیس کسب و کار و یا رهبر جامعه نمی‌تواند همه کار‌ها را خودش انجام دهد، اما افراد را متقاعد می‌کند تا کار‌هایی که باید خودش را انجام دهد را انجام دهند. در واقع رئیس جمهوری را تصور کنید که کاریزماتیک باشد، او دستور می‌دهد و زیردستان به خوبی آن را انجام می‌دهند. این یک تعریف نزدیک به رفتاری کاریزماتیک است. هر چند شخصیت کاریزماتیک بودن به اینجا هم ختم نمی‌شود. حتی خیلی از افراد کاریزماتیک در دنیا وجود دارند که رهبری جامعه و یا یک گروه را بر دوش نمی‌کشند.  

قطعاً شده است که وارد جمعی شوید و در جمع فردی را پیدا کنید که وقتی حرف می‌زند، همه به افکار و حرف‌های او توجه و فکر می‌کنند. این فرد شاید رهبر جامعه، یک گروه و یا حتی رئیس فرد دیگری هم نباشد، اما در جمع مهمانی‌ها رفتار کاریزماتیک خودش را نشان می‌دهد. بنابراین نمی‌توان گفت همه افراد کاریزماتیک رئیس کسی هستند، اما رئیس خوب رئیسی است که کاریزما داشته باشد! در ادامه اینکه باید بگوییم شخصیت کاریزماتیک از زبان بدن، لحن سخن، اعتماد به نفس منحصر به فردی برخوردار است.

نکته مهمتر اینکه این دسته از افراد برای خودشان مرزی دارند در واقع این مرز به خودشان بستگی دارد، اما هر کاری نمی‌کنند، هر جایی نمی‌روند، هر چیزی نمی‌خورند، برای زندگی خودشان حدودی قائل هستند. حتی اصرار دیگران هم باعث نمی‌شود، مرز‌های خودشان را در زندگی بشکنند. نکته دیگری که باید بدانید این است که برونگرا بودن، درون گرا بودن تأثیری در کاریزماتیک بودن یا نبودن ندارد. هر فردی می‌تواند کاریزماتیک باشد یا خودش را تبدیل به فردی کاریزماتیک کند. فردی که از این ویژگی‌ها برخوردار باشد را می‌توان کاریزماتیک دانست.

 

ویژگی شخصیت کاریزماتیک

افراد کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارند؟

در این قسمت سعی داریم تا شما را با مهمترین ویژگی‌هایی که افراد کاریزمایتک دارند آشنا کنیم. در واقع با پرورش و همچنین تفکر به این ویژگی‌ها می‌توانید، خودتان را به فردی کاریزماتیک تبدیل کنید. در نهایت اگر دوست دارید به فردی کاریزماتیک تبدیل شوید، بایستی این ویژگی‌ها را در خودتان پرورش دهید.

 

مطلب پیشنهادی: چرا نمیتونم صبح زود بیدار شم؟

 

1) خود آگاهی

انسان نمی‌تواند خودش را نشناسد و به جایی برسد! بله غیر ممکن است بدون دانستن صفات خودتان و ویژگی‌های مثبت و منفی که دارید، استعداد‌هایی که دارید به جایگاهی ارزشمند برسید. شما باید اول خودتان را بشناسید، بعد شروع کنید نقاط ضعف خودتان را به نقاط مثبت تبدیل کنید. فرض کنید فردی هستید که اعتماد بنفس بالایی به طور کلی دارد، اما از بیماری چاقی رنج می‌برید و وقتی دست به این شرایط فیزیکی شما می‌گذارد، ناخودآگاه اعتماد به نفس خودتان را از دست می‌دهید. دو راه حل دارید یک با استفاده از یک رژیم لاغری شروع به کاهش وزن کنید و یا اینکه به درکی از خودتان برسید و با چاقی که دارید صلح کنید.  

اگر بخواهم نظر خودم را بگوییم این است که روش اول را حتماً انجام دهید، اما قبل از آن با چاقی خود به صلح برسید. منظور این نیست که مشکلی با آن نداشته باشید، بلکه قبول کنید فعلا شرایط فیزیکی شما به این صورت است، اما انقدر موجود ارزشمندی هستید که می‌توانید حرف دیگران نادیده بگیرید و با یک رژیم و سبک زندگی سالم از نظر فیزیکی هم وزن خودتان را کم کنید. این فقط یکی از کاربرد‌های خود آگاهی است موارد بسیار زیاد دیگری نیز با خودآگاهی در شما به وجود می‌اید که می‌توانید از آن‌ها برای پیشرفت در زندگی و حتی تبدیل شدن به فردی کاریزماتیک استفاده کنید. همانطور که گفتم یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌هایی که در خودآگاهی وجود دارد، کشف استعداد‌ها می‌باشد.

اما چگونه می‌توانید خودآگاهی خودتان را پرورش دهید؟ راه‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما مهمترین آن‌ها فکر کردن به زندگی و تجاربی است که به دست آورده‌اید. برای این فکر کردن هم روش‌های مختلفی وجود دارد از مراقبه گرفته تا سایر روش‌ها مثل ورزش کردن و … شما باید روش مخصوص خودتان را پیدا کنید. با این حال مراقبه کردن را به شدت توصیه می‌کنیم. هم ذهن شما را آماده می‌کند و هم اینکه می‌توانید به راحتی به شخصیت خودتان دست پیدا کنید. در واقع به یک خودشناسی درستی از خود خواهید رسید. با افزایش خودآگاهی از خودتان از مهارت‌های فردی خودتان بیشتر آگاه می‌شوید و هم این برای شما پول و از همه مهمتر اعتماد به نفس خواهد ساخت.

2) خونگرمی 

خونگرمی یک ویژگی بسیار مهم است که باید هر فرد کاریزماتیک از آن برخوردار باشد. خونگرمی باعث می‌شود افراد حس کنند که شما فردی دلسوز، مسئولیت‌پذیر، شوخ هستید. اگر قرار باشد شخص شما با کسی ارتباط دوستانه بگیرید، قطعاً ترجیح خواهید داد فردی خونگرم را انتخاب کنید. پس خونگرمی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی ارتباطات شما داشته باشد. در واقع یک شخص کاریزماتیک باید بتواند با افراد مختلف سریعاً ارتباط بگیرد؛ آن هم یک ارتباط درست.  

شما نمی‌توانید بدون ارتباط داشتن با افراد مختلف موفق شوید و برای داشتن یک ارتباط مناسب باید تبدیل به فردی خونگرم شوید. باید به خوبی سخن بگویید، بایستی نشان دهید که دغدغه‌های فرد مقابل هرچند که ساده است، برای شما مهم می‌باشد. به افراد مختلف تا جایی که می‌توانید کمک کنید، بگذارید حس کننند که شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید. سعی کنید در جمع به موقع حرف و به اندازه حرف بزنید. قدرت کلام بسیار بالا است پس سعی کنید به زبان خودتان آگاه باشید.

در جمع ساکت نباشید، سخن بگویید سعی کنید افراد را بخندانید، اما همه این کار‌ها را به اندازه انجام دهید. در هیچ کاری زیاده روی نکنید، خود زیاده روی نکردن یک ویژگی مهم برای فردی کاریزماتیک می‌باشد. سعی کنید افراد را با گفتگو بخندانید در واقع گفتن یک جوک شاید خنده دار نباشد، سعی کنید یک داستان و یا با یک کلام به موقع افراد را بخندانید. خونگرمی را افزایش دهید، چرا که با افزایش این ویژگی، آرام آرام می‌توانید ارتباطات خودتان را با سایر افراد بیشتر کنید. در آینده خواهید فهمید یک اهمیت دادن کوچک به یک فرد ممکن است چقدر کار شما را جلوتر بیاندازد. در واقع ساختن ارتباطات برای موفق شدن و سرعت بخشیدن به نتیجه که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید بسیار مهم می‌باشد.

3) شایستگی

شایستگی یک عنصر بسیار مهم برای فردی کاریزماتیک می‌باشد. در واقع زمانی که شما بتوانید حس شایسته بودن خودتان را به افراد نشان دهید، یکی از مهمترین رفتار‌ها را به عنوان یک فرد کاریزماتیک انجام داده‌اید. باید مردم حس کنند که شما یک فردی شایسته می‌باشید. با القا این حس به خوبی می‌توانید افراد را وادار به اطاعت کنید. همچنین می‌توانید به خوبی برای خودتان یک شخصیت خاص و برند گونه بسازید.

حتی زمانی که در شروع انجام کاری هستید، کافی است حس شایستگی را به افراد القا کنید. فرض کنید مصاحبه کاری در پیش رو دارید اگر به رئیس شرکت این حس را القا دهید که دارای شایستگی مناسبی هستید به راحتی می‌توانید کار خودتان را آغاز کنید. در واقع این که دیگران حس کنند شما شایستگی لازم برای انجام یک کاری را دارید تأثیر بسیار زیادی بر روی شخصیت شما خواهد گذاشت. یک رهبر باید این ویژگی را به خوبی به جامعه خودش منتقل کند.  

یک نکته را باید اینجا به شما گوشزد کنیم؛ هیچ رهبری در دنیا وجود ندارد که کاریزماتیک نباشد! دقت کنید یک رهبر می‌تواند خائن، دیکتاتور، جنایتکار و … باشد، اما حتماً کاریزماتیک است. چرا؟ چون برای رهبری باید حس شایستگی را به افراد نزدیک خودش منتقل کند. در واقع اگر می‌بینید در بعضی از کشور‌ها و یا حتی گروهک‌های تروریستی رهبر‌های جنایتکار وجود دارند، دلیلش تنها این است که به افراد جامعه خودشان حس شایستگی را حداقل در شروع رهبری انتقال می‌دهند.

برای نشان دادن شایستگی نباید آن را جعل کنید، بلکه باید سعی کنید به شایستگی‌های خودتان اعتماد کنید و به آن اهمیت دهید. همون مثال مصاحبه شغلی را تصور کنید. شما زمانی می‌توانید حس شایستگی را انتقال دهید که خودتان باورش کنید. در زمان مصاحبه به تمام فعالیت‌هایی که تا الان در زمینه کاری انجام داده‌اید فکر کنید. به درس‌ها و یا دوره‌هایی که گذرانده‌اید فکر کنید. به رضایت‌هایی که افراد از شما در کارتان داشته‌اند فکر کنید دیدید! شما به اندازه کافی شایسته کار کردن در یک شرکت خوب و یا داشتن یک جایگاه شغلی خوب هستید.

 

زبان بدن کاریزماتیک

4) داشتن زبان بدن مناسب 

داشتن زبان بدن مناسب یک ویژگی بسیار مهم برای یک فرد کاریزماتیک است. اول اینکه شما باید زبان بدن‌های بسیار زیادی را بشناسید، باید سعی کنید انواع زبان بدن را بشناسید و بدانید که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند. باید یاد بگیرید هر کدام را به موقع و به وقتش استفاده کنید، اما به طور کلی باید زبان بدن اولیه‌ای که دارید یک زبان بدن آرام و باز باشد. در واقع نباید خیلی ساده عصبی شوید، نباید طوری رفتار کنید انگار فردی خشن و بی‌رحم می‌باشید. باید طوری رفتار کنید که افراد فکر کنند اگر یک طوفان عظیم هم شروع به وزیدن کند، شما مثل یک درخت تنومند در مقابل آن به آرامی خواهید‌ ایستاد. این نکته بسیار مهمی است که باید یک فرد کاریزماتیک آن را رعایت کند.

برای داشتن همچین زبان بدنی باید اول آرام باشید و پا‌های خودتان را تکان ندهید، در واقع تکان دادن پا‌ها نشان دهنده استرس است. باید سعی کنید بر روی صندلی لم دهید، اما به صورت مؤدبانه باید این کار را انجام دهید. همیشه یک لبخند بر گوشه لب داشته باشید، اما نخندید! در واقع باید صورت شما شاد و خندان باشد، اما لب‌هایتان نباید آن را واضح نشان دهد. از دستان خودتان موقع حرف زدن به خوبی استفاده کنید، استفاده از دستان تأثیر بسیار زیادی بر روی توجه افراد به حرف‌های شما خواهد گذاشت. حتی تحقیقات نشان داده است که استفاده از دستان به هنگام صحبت باعث می‌شود افراد راحت‌تر به شما اعتماد کنند.

سعی کنید از امروز زبان بدن خودتان را بهتر کنید. کار سختی نیست از دست‌ها بیشتر موقع گفتگو استفاده کنید، اما زیاده روی هم نکنید. سعی کنید موقع رسیدن به یک قسمت هیجان‌انگیز داستانی که تعریف می‌کنید لحن خودتان را تغییر دهید و در آن شوق را افزایش دهید. همچنین دستان خودتان را می‌توانید در رسیدن به مهمترین قسمت سخن خودتان باز کنید. سعی کنید راحت‌تر بنشینید اگر یک مرد هستید سعی کنید در هنگامی که نشسته‌اید خودتان را بزرگتر نشان دهید. برای این کار پا‌های خودتان را تا عرض‌شانه باز کنید و دستان خودتان باز‌تر کنید. اگر خانم هستید می‌توانید پا‌های خودتان را بر روی هم بگذارید و سعی کنید خودتان را شیک‌تر نشان دهید. با رعایت این کار می‌توانید با سایر افراد یک ارتباط مؤثر برقرار کنید.

 

مطلب پیشنهادی: تفکر مستقل چیست؟

 

5) درک درست موقعیت

یک شخصیت کاریزماتیک درک درستی از موقعیتی که در آن است دارد. در واقع هر جایی برای سخن گفتن لب باز نمی‌کند. هر حرفی را هم نمی‌زند، اول به موقعیتی که در آن است فکر می‌کند و سپس سخن گفتن را آغاز می‌کند. یک فرد اگر بخواهد موفق باشد، بایستی توانایی این را داشته باشد که با افراد موفقی تعامل کند. یک شخصیت کاریزماتیک تلاش می‌کند، در جایگاه مناسب لب به سخن باز کند. در واقع همچین شخصیتی جایی نمی‌رود که به آن خوش نگذرد. چرا که می‌دانید با نداشتن حال خوب هیچ تعاملی نمی‌تواند با افراد داشته باشد. از سمت دیگر زمان زیادی هم ندارد که آن را برای خرج کردن کار‌هایی که به آن‌ها مشتاق نیست از دست دهد.  

برای همین اگر می‌خواهید به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شوید، اول باید موقعیت‌ها را به خوبی بشناسید. با توجه به هر موقعیتی که در آن هستید، لحن گفتاری، زبان بدن، پوشش و … خودتان را بایستی تغییر دهید. دوم بایستی به جایی بروید که از آن لذت می‌برید. رفتن به یک مهمانی یا قراری که از آن لذت نمی‌برید، باعث نمی‌شود بتوانید به اهداف خودتان نزدیک‌تر شوید. بنابراین بایستی به جایی بروید که از آن حس خوبی دریافت می‌کنید تا بتوانید راحت‌تر با افراد مکالمه کنید و از سمت دیگر دوستان جدید و موفقی را هم برای خودتان پیدا کنید.

6) شنونده فعال باشید

شنونده بودن بسیار کار مهمی است. نباید همش حرف بزنید، هر که زیاد حرف بزند، نشان می‌دهد که دیدگاه سطحی دارد. قطعاً مصاحبه‌های فیلسوف‌ها، متفکران و یا یکسری از انسان‌های با دانش زیاد را مشاهده کرده‌اید. در طول مصاحبه فقط جایی که نیاز باشد، لب به سخن باز می‌کنند. تازه همین کار را هم با یک مکث اولیه و فکر کردن به جمله‌ای که قرار است بیان کنند، انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید شخصیت کاریزماتیکی داشته باشید، بایستی بتوانید احساسات مردم را درگیر کنید. برای این کار کافی است به آن‌ها خوب گوش دهید. مهم نیست فرد رو به رو شما چه کسی است. می‌تواند یک تاجر، همکار و یا حتی کارمند شما باشد. تنها کاری که باید کنید این است که به حرف‌های او با توجه زیادی فکر کنید.  

این کار باعث می‌شود فرد رو به رو شما فکر کند که مهمترین فرد در جمع هست. او از شما حس اعتماد به نفس می‌گیرد و به همین دلیل علاقه او به شما هم بیشتر می‌شود. در واقع کارمند شما فکر نمی‌کند کاری را برای یک رئیس بداخلاق انجام می‌دهد، بلکه با خودش می‌گوید دارم این کار را برای یک فرد ارزشمند و یا حتی دوستم انجام می‌دهم. برای پیدا کردن دوستان جدید نیز گوش دادن اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی اگر حس می‌کنید دغدغه‌های فرد رو به رو واقعاً مهم نیستند، باز سعی کنید آن را راهنمایی کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که فرد رو به روی شما فکر کند شما به آن اهمیت می‌دهید.

حتی اگر دیگران سخنی نمی‌گویند، شما آن را شروع کنید. اگر کارمندی دارید که چند روزی است بی‌انرژی است یا اینکه کار‌های خودش را مثل سابق انجام نمی‌دهد، از آن حالش را بپرسید. در واقع شنونده فعال کسی است که حال دیگران را نیز می‌پرسد و فقط صبر نمی‌کند تا دیگران حرف بزنند و به آن‌ها گوش دهد. اگر بتوانید شنونده فعال خوبی باشید افراد از شما حس حمایت می‌گیرند و به واسطه این حس ارتباط و علاقه آن‌ها به شما چند برابر بهتر از قبل خواهد شد. شاید بتوانید به واسطه همین احوال پرسی‌ها دوستان جدید و مفید بیشتری برای خودتان پیدا کنید، که در آینده به شما کمک زیادی بکنند.

7) پر انرژی باشید

یک شخصیت کاریزماتیک بسیار پر انرژی است. او تلاش می‌کند تا انرژی و علاقه خودش را به همه نشان دهد. وقتی وارد جایی می‌شود سریع‌تر از بقیه با صدای بلند سلام می‌دهد. به همکارای خودش دست می‌دهد و با آن‌ها احوال و پرسی می‌کند. اگر با ورود خودتان بر روی لب افراد جمع خنده می‌آورید، بدانید که یک صفت مهم برای داشتن شخصیت کاریزماتیک بودن را دارید. شما باید نشان دهید آدمی با نشاط و بسیار پر انرژی هستید. باید به همه افراد این توانایی که دارید را نشان دهید. این کار باعث می‌شود بتوانید خیلی ساده‌تر با افراد ارتباط بگیرید و از سمت دیگری همه شما را به عنوان فردی با انرژی بالا به یاد خواهند شناخت.

8) خودکنترلی

خودکنترلی، یک معیار بسیار مهم می‌باشد. در واقع یک شخصیت کاریزماتیک باید بتواند خودش را به نحو احسنت کنترل کند. نباید به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی بر اساس هیجاناتی که دارد رفتار کند. در واقع بایستی به خوبی از پس هیجان‌ها و علایق اولیه که دارد بر بیاید. بایستی در هر جایی آرام و با زبان بدن قدرت صحبت کند. اگر خودکنترلی صحیحی نداشته باشید، شما قادر به این نخواهید بود که از پس مشکلات خودتان به درستی بر بیایید. شاید در اوایل، سخت باشد که هیجانات خودتان را کنترل کنید، ولی اگر همچین کاری را بتوانید انجام دهید، تقریباً در بسیاری از مشکلات زندگی خودتان سر بلند خواهید شد.

سعی داشته باشید با یک خبر بد و یا هیجان‌انگیز دیدگاه خودتان را تغییر ندهید. اگر هدفی دارید به خوبی تلاش کنید تا به هدف مورد نظر خودتان برسید، بدون در نظر گرفتن اینکه چه اتفاقاتی برای شما می‌افتد، باید تلاش کنید تا به خواسته‌های خودتان برسید. در زندگی بالا و پایین‌های زیادی وجود دارد ولی فرد کاریزماتیک می‌داند، این بالا و پایین‌ها همیشگی نیست و اهداف‌های خودش را به هیچ عنوان تغییر نمی‌دهد و دست از تلاش کردن بر نمی‌دارد.

9) فروتن باشید

یکی دیگر از مهمترین صفت‌هایی که افراد کاریزمایتک دارند فروتن بودن است. در واقع شما نباید در هر جایگاهی هستید فروتن بودن را کنار بگذارید. اگر قصد دارید فردی قدرتمند باشید، اول از همه باید احترام گذاشتن را یاد بگیرید. باید تلاش کنید به همه افراد بدون جایگاهی که دارند احترام بگذارید. قرار نیست صرفاً شخصی قدرتمند تبدیل بشید، بلکه قرار است افراد به شما به عنوان یک رهبر و یک فرد ارزشمند نگاه کنند. بنابراین اگر قصد دارید افراد همچین دیدی به شما داشته باشند، باید تلاش کنید که فروتن باشید و به بقیه هم احترام بگذارید.

نکته دیگر در مورد فروتن بودن این است که باید تلاش کنید، کار‌هایی که می‌کنید را بیش از حد بزرگ جلوه ندهید. این مورد از این جهت مهم است که اگر فردی متوجه شود کار شما آن قدر که می‌گویید، بزرگ نبوده ارزش حرف شما برای او کاهش پیدا خواهد کرد. از سمت دیگری هرچه کار‌هایی که انجام می‌دهید را کمتر بزرگ کنید، کمتر به دست آورد‌های شما توجه می‌شود و این یعنی می‌توانید در سکوت به اهدافی که نیاز دارید برسید. بنابراین باید تلاش کنید که در هر زمانی و هر جایی فروتنی خودتان حفظ کنید.

 

شخصیت کاریزماتیک

 

10) نام افراد را به یاد داشته باشید

به خاطر سپردن نام افراد بسیار مهم است. در واقع با این کار می‌توانید روابط خودتان را به شکل بسیار مناسب‌تری بیشتر کنید. کافی است نام یک فرد مهم در یک مهمانی را به یاد داشته باشید و بعداً برای بار بعدی وقتی دیدنش آن را با نام کوچکش صدا کنید. مطمئن باشید خیلی راحت‌تر با این فرد می‌توانید ارتباط برقرار کنید تا زمانی که نامش را نمی‌دانید. حتی به یاد داشتن نام مشتریانی که دارید نیز به شما کمک می‌کند راحت‌تر اجناس خودتان را به آن‌ها بفروشید. چرا که گفتن نام افراد برای آن‌ها احساس اطمینان ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از این اطمینان برای دست یافتن به علایق و اهدافی که دارید استفاده کنید. بنابراین فراموش نکنید که نام افراد را حتماً به خاطر بسپارید، حتی اگر حافظه خوبی ندارید، نام افراد را بر روی یک برگه‌ای بنویسید.

11) رشد و یادگیری دائم

اگر می‌خواهید تبدیل به یک شخصیت کاریزماتیک باشید، همیشه باید تلاش کنید رشد مداوم داشته باشید. اگر قرار باشد شما هم مثل بقیه افراد باشید، دیگر تبدیل به یک شخصیت کاریزماتیک نخواهید شد. شما باید تلاش کنید به صورت مداوم خودتان را در کسب و کار، زندگی و … رشد دهید. برای رشد دادن خودتان حتماً باید آموزش ببینید. یک فرد کاریزماتیک از هیچ طوفان و اتفاقی نمی‌ترسد، چون انقدر خودش را رشد داده است که می‌داند، اگر همه چیز هم خراب شود دوباره رشد می‌تواند کند یک شخصیت کاریزماتیک مهارت‌های زیادی در زندگی و کسب و کارش کسب می‌کند.  

یک آدم قدرتمند چند مهارت شغلی را یاد می‌گیرد تا اگر در هر یک از آن‌ها شکست خورد، بتواند سریعاً گزینه دیگری را جایگزین آن کند. این یادگیری صرفاً کاری هم نیست، در سراسر زندگی مهارت‌های مناسبی کسب می‌کند. با این کار اعتماد به نفس خودش را رشد می‌دهد و با اطمینان مسیر خودش را در زندگی ادامه می‌دهد. خلاصه کلام اگر می‌خواهید به یک شخص کاریزماتیک تبدیل شوید، یادگیری را حتی برای یک ثانیه هم نباید فراموش کنید. همیشه سعی کنید چیز‌های جدید یاد بگیرید و در کاری که انجام می‌دهید، مهارت خودتان را افزایش دهید.

12) اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس بالا همه چیز برای تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک می‌باشد. دقت داشته باشید که منظور از اعتماد به نفس، غرور کاذب نیست. شما برای داشتن اعتماد به نفس اول باید عزت نفس خودتان را پرورش دهید. باید بدانید که انسان بسیار ارزشمندی می‌باشید. این را بدانید که افراد باید از حضور شما در جمعشان خوشحال باشند. در واقع اعتماد به نفس بعد از عزت نفس ساخته می‌شود. در مرحله بعدی بایستی اعتماد به نفس خودتان را با یک سری کار‌ها افزایش دهید. اگر چاق هستید و دوست دارید لاغر شوید، ورزش را شروع کنید. در واقع ضعف‌های خودتان را پوشش دهید، تا بتوانید به سرعت به فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد تبدیل شوید.

همیشه تلاش کنید ارزش خودتان را رعایت کنید، منظور این است که اگر دوست ندارید کاری را انجام دهید به هیچ عنوان آن را انجام ندهید. با این کار و رعایت کردن ارزش‌های خودتان می‌توانید به خوبی اعتماد به نفس خودتان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. جدا از این موارد، همیشه این را به خودتان یادآوری کنید که فردی ارزشمند برای جامعه و خانواده خودتان می‌توانید باشید. هر اتفاقی هم که افتاد به خودتان یادآوری کنید که توانایی درست کردن آن را دارید و خودتان را نباید برای مدت زمانی طولانی سرزنش کنید. با بالا بردن اعتماد به نفس خودتان قدرت اراده را هم افزایش خواهید داد، در نهایت می‌توانید به هرچه می‌خواهید برسید.

 

مطلب پیشنهادی: ایگو چیست؟

 

آیا کاریزماتیک بودن یک ویژگی ارثی است؟

خیر، ابداً یک ویژگی ارثی نیست. این حرف‌ها که می‌گویند هر فردی با توجه به زمان تولدش یک رفتار خاصی دارد را بیخیال شوید! شما باید کاریزماتیک شوید، نه اینکه کاریزماتیک باشید! شما باید تمام تلاش خودتان را انجام دهید تا به یک شخصیت کاریزماتیک و قدرتمند برای خودتان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تبدیل شوید. دقت کنید چگونه یک فردی مثل ماندلا می‌تواند کاریزماتیک به دنیا آمده باشد؟ هم در فقر به دنیا آمد و هم در کشوری به دنیا آمد که به خاطر رنگ پوستش او را یک فرد با حقوق مدنی معمولی هم نمی‌دانستند.  

یا گاندی در یک کشوری به دنیا آمد که صد‌ها سال بود زیر استعمار انگلیس بود. او تبدیل به یک شخصیت کاریزماتیک شد و عملاً با کاریزما به دنیا نیامده بود. دقت داشته باشید، رفتار خانواده تأثیر بسیار زیادی بر روی شما می‌گذارد. امکان دارد پدر شما کاریزماتیک باشد و شما هم با توجه به دیدن رفتار‌های او در طول زمان به یک شخص کاریزماتیک تبدیل شوید. با این حال فراموش نکنید باید در طول زندگی ویژگی‌هایی مثبت کاریزمایی خودتان را ارتقا دهید. فراموش نکنید اکثر افراد کاریزماتیک و قدرتمند دنیا در خانواده‌های کاملاً معمولی به دنیا آمده‌اند. پس این را بدانید اگر بخواهید، شما هم می‌توانید به یک شخص مهم و قدرتمند تبدیل شوید.

شخصیت کاریزماتیک

تست شخصیت کاریزماتیک 

تست های زیادی برای تایین شخصیت وجود دارد. خیلی از آنها بی‌اساس و مرتبط به چیز هایی است که پایه علمی ندارد، اما دو تا از مهمترین تست‌هایی که تایین می کنند افراد شخصیت کاریزماتیک دارند یا نه را برای شما در ادامه معرفی می‌کنیم:

با انجام این دو تست شما می‌توانید به این جواب برسید که آیا شخصیت کاریزماتیکی دارید یا خیر! همچنین می‌توانید متوجه شوید اطراف نزدیک شما از نظر کاریزماتیک بودن چگونه هستند. در نهایت یاد می‌گیرید که افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند و آن صفات را می‌توانید در خودتان پرورش دهید.

 

کاریزماتیک بودن را چگونه پرورش دهیم؟

اگر می‌خواهید تبدیل به یک فرد کاریزماتیک شوید باید تلاش کنید برای رسیدن به این هدف، که البته هدف سختی هم نیست، اما باید برای رسیدن به آن مستمر باشید. باید تلاش خودتان را انجام دهید و استمرار زیاد تلاش کنید شخصیت کاریزماتیک خودتان را نیز افزایش دهید. کاریزماتیک بودن یک ویژگی مهم است که افراد با آن به دنیا نمی‌آیند، بلکه افراد آن را می‌سازند. شما باید تلاش کنید صفاتی که بالاتر برای یک شخص کاریزماتیک بیان کردیم را در خودتان به سرعت افزایش دهید. برای اینکار تنها کافی است، بعضی از این موارد را انتخاب کنید.

بعد از اینکه این چند مورد را انتخاب کردید، سعی کنید آرام آرام آن‌ها را در رفتار‌های خودتان تکرار کنید. باید تلاش کنید زیاد هم در تکرار کردنش افراط نکنید. مثلاً فرض کنید برای شنونده فعال بودن، کافی است تا کمی بیشتر از قبل به پدر و یا مادر خودتان هنگام صحبت کردن، توجه داشته باشید. سپس این توجه را برای دوستان خودتان و در ادامه سایر افرادی که می‌بینید پیاده‌سازی کنید. با این روش می‌توانید، به تدریج رفتار‌های خودتان را ارتقا دهید و در نهایت تبدیل به یک فرد کاریزماتیک و قدرتمند شوید.

 

مطلب پیشنهادی: خود مدیریتی چیست؟

 

آیا شخص کاریزماتیک همیشه شخصیت مثبتی است؟

خیر، هر فردی که توانایی رهبری یک گروه را و یا یک ملت را داشته باشد، کاریزماتیک می‌باشد. صدام، هیتلر، استالین و خیلی دیگر از افرادی که می‌شناسید که در طول تاریخ به عنوان افراد خونریز شناخته می‌شوند نیز کاریزماتیک بودند. حتی گفته می‌شود کمتر کسی در طول تاریخ وجود دارد که به اندازه هیتلر، موقع سخنرانی مردم را تحت تأثیر خودش قرار دهد. خلاصه کلام اینکه یک شخصیت کاریزماتیک نباید حتماً یک فرد مثبت باشد.  

بنابراین اگر دوست دارید فردی مثبت برای جامعه باشید، فراموش نکنید که بایستی اول به یک فرد کاریزماتیک تبدیل شوید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، راه را برای افرادی باز می‌کنید که می‌توانند برای جامعه خطرناک باشند. بنابراین اگر فکر می‌کنید توانایی این را دارید تا ارزشی را به جامعه و حتی دنیای خودتان اضافه کنید، تلاش کنید به یک شخص با کاریزما بالا و قدرت رهبری تبدیل شوید. اگر چیزی را می‌خواهید بدانید، قطعاً توانایی به دست آوردن آن را نیز دارید.

 

کلام آخر

برای تبدیل شدن به فردی قدرتمند و کاریزماتیک بایستی تلاش کنید، یکسری صفت‌ها را در خودتان اضافه کنید. مهمترین این صفات که می‌توانید در خودتان پرورش دهید تا در نهایت به یک شخصیت کاریزماتیک تبدیل شوید را در این محتوا برای شما آورده‌ایم. سعی کنید این صفات بسیار مهم را با سرعت متوسط در خودتان ایجاد کنید. شاید در ابتدا کار سختی به نظر برسد، اما رفته رفته با ایجاد کردن صفات اولیه می‌توانید صفات‌های دیگری را نیز در خودتان اضافه کنید. با این کار در نهایت بعد از یک مدت زمان مشخص توانایی رسیدن به صفت کاریزماتیک را پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید فردی کاریزماتیک باید انسان مفیدی هم باشید، بنابراین فراموش نکنید با به دست آوردن صفت کاریزماتیک بودن باید برای جامعه و مردم مفید نیز واقع شوند.  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه